با ارز 4200تومانی نباید قیمت‌ها بالا رود

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۵۷
با ارز 4200تومانی نباید قیمت‌ها بالا رود

وزیر اقتصاد در حاشیه برنامه رونمایی از 6خدمت الکترونیک وزارت اقتصاد به بخشی از سوالات تعدادی از خبرنگاران پاسخ گفته و در توضیح تاثیر قیمت ارز بر افزایش قیمت‌ها به گفتن اینکه «با توجه به ارز 4200تومانی نباید قیمت‌ها افزایش یابد»، بسنده کرده است. او البته این را هم اضافه کرده است که بعضا انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاهاست.

به گزارش «تعادل» مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم پس از مدت‌ها گذراندن در سکوت خبری صبح روز گذشته در حضور خبرنگاران تعداد معدودی از رسانه‌ها از 6خدمت الکترونیک راه‌اندازی شده در وزارت‌ اقتصاد رونمایی کرد. لازم به ذکر است که طی یک‌سال گذشته چندین بار درباره نحوه کار این سامانه‌ها توضیحات مبسوط توسط وزیر اقتصاد و معاونان و مدیران وزارتخانه متبوع وی ارائه شده بود ولی رونمایی از آنها به این برنامه خبری موکول شده بود.

آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، کرباسیان درباره خدمات الکترونیک تازه رونمایی شده چنین توضیح داده است: نخستین سامانه ارتباط مردمی مربوط به دفتر بازرسی مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات مردم است که بنا بر آن مردم تا 10روز می‌توانند از خدمات ارائه شده استفاده کرده و در جریان امور قرار گیرند و پس از آن نوع پاسخ‌ها راستی‌آزمایی خواهد شد. و بازخورد آنها هم از مردم دریافت می‌شود. همچنین وی سامانه درخواست وجه الکترونیک خزانه را معرفی کرده که به گفته وی به موجب آن 60هزار دسته چک جمع‌آوری شده و دیگر لازم نیست دستگاه‌ها برای دریافت پول از خزانه، حضور فیزیکی داشته باشند. او به مصوبه مجلس که دستگاه‌ها را ملزم به تمرکز وجوه در خزانه‌داری کل کرده است هم اشاره کرد و گفت: تخصیص‌ها را سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده ولی پرداخت از طریق سامانه خزانه‌داری کل وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد درباره سامانه‌های دادور و

یاور نیز چنین توضیح داده است: متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار برای آنکه فعالیتی را شروع کنند ابتدا از سامانه یاور مشاوره گرفته و سپس اگر دستگاهی بعد از گذشت ۵ روز مجوز نداد، مردم می‌توانند در سامانه دادور شکایت کنند.

کرباسیان سامانه دیگر را سامانه دادخواهی مالیاتی عنوان کرد و گفت: این موضوع به تشخیص صلاحیت حرفه‌یی و پرونده‌های مالیاتی که مراحل حل اختلاف و هیات‌ها را طی می‌کند و به هیات‌های نظارت می‌رسد، مربوط می‌شود. تاکنون کار به صورت دستی و در تهران انجام می‌شد ولی حالا اختیارات را تا حدی به استان‌ها تفویض کردیم. سیستم جامع مالیاتی مکانیزه شده و کاغذ از تعاملات حذف شده و از رفت و آمدهای مکرر و توقف کار و عدم دسترسی مسوولان جلوگیری شده است.

وی دیگر سامانه الکترونیکی این وزارتخانه را پنجره واحد دادخواهی مالیاتی معرفی کرد و گفت: این سامانه بر اساس ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم راه‌اندازی شده تا پیش از این شکایات از سازمان مالیاتی به صورت دستی بود ولی با این سامانه دیگر نامه‌نگاری و کاغذ حذف شده و بر اساس دفتر الکترونیک شکایات دریافت می‌شود. ضمن اینکه به استان‌ها نیز اختیار داده‌ایم تا از رفت و آمد به مرکز جلوگیری شود.

وزیر اقتصاد ششمین سامانه را سامانه ویدیوکنفرانس وزارت اقتصاد معرفی کرده و گفته است که با توجه به گستردگی این وزارتخانه و ادارت، این سامانه راه‌اندازی شده و طبق آن تبادل مکاتبات درون وزارتخانه با دستگاه‌های تابعه صورت می‌گیرد. همچنین سامانه مناطق آزاد هم وجود دارد که در خصوص نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد رونمایی شده و به شفاف شدن پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد کمک می‌کند؛ در این سامانه پروژه‌های عمرانی کنترل شده و می‌تواند الگوی مناسبی برای کل کشور باشد.

آن‌گونه که خبرگزاری فارس خبر داده، وزیر اقتصاد در حاشیه این برنامه به تعدادی از سوالات خبرنگاران هم پاسخ گفته است. او در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت ارز و تاثیر آن در افزایش قیمت‌ها گفته است: مواد اولیه وارداتی به کشور به صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود و ارز 4200 تومان هم به آن اختصاص می‌یابد، بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم. بعضا انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاهاست. اگر خاطرتان باشد چند ماه پیش قیمت‌های واردات با ارز بالاتری انجام می‌شد اما اکنون که با ارز پایین‌تری نیز انجام می‌شود بالطبع باید کاهش بیشتری به لحاظ قیمت وجود داشته باشد؛ خواهش می‌کنم آرامش بیشتری به مردم در این زمینه بدهیم و حتما دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.

این سخنان وزیر اقتصاد در حالی مطرح می‌شود که برخی گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته در خودرو بعضا تا سه برابر افزایش یافته، ‌قیمت مسکن در بعضی نقاط تهران تا 40درصد و قیمت برخی کالاهای اساسی مصرفی مردم اعم از تخم‌مرغ و گوشت تا 50درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از سخنانی که کرباسیان به آن پاسخ داده درباره طرح جامع مالیاتی است که به گفته وی برای شفافیت و ساده‌سازی پرداخت مالیات، انجام شده است. وی در این باره چنین توضیح داده است: این موضوع را با همکارانم پیگیری می‌کنیم. سازمان مالیاتی به خصوص وزارت ارتباطات سهم مهمی در همکاری‌ها دارند، یکی از موارد به طرح جامع مالیاتی بازمی‌گردد شاید برخی امور سهم زیادی در درآمدهای مالیاتی نداشته باشد اما با ارباب رجوع در ارتباط است.

کرباسیان با بیان اینکه امسال اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد، ادامه داد: با کارهایی که دنبال می‌شود، امیدواریم بتوانیم جهش خوبی در زمینه نظام مالیاتی داشته باشیم. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال بیش از 90 درصد طرح جامع مالیاتی محقق شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیات موظف به ایجاد پایگاه اطلاعات مالی و پولی از فعالان اقتصادی است که یکی از مباحث آن به حساب‌های بانکی بازمی‌گردد در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: گزارشی که گرفته‌اند، خوشبختانه 80درصد نظام بانکی اطلاعات را داده‌اند؛ با توافقی که با بانک مرکزی انجام شده این اطلاعات را رصد کرده و به ما می‌دهد و امروز می‌توانم بگویم 80 درصد اطلاعات نظام بانکی در حال وصل شدن است و برخی موسسات پولی هنوز اقدام نکرده‌اند که در دستور کار ما قرار دارد و از مکانیسم‌های نظارتی و کنترلی حتما دنبال می‌کنیم تا سامانه به‌طور کامل کار خود را اجرایی کند.

 

 

ارسال نظر