تورم اقلام اساسی در اردیبهشت ماه

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۳۲

براساس نتایج به دست آمده مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پرتقال محصول داخل» با ٢٥,٣درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١١,٩درصد افزایش و «موز» با 7.6درصد افزایش بوده است. بیشترین کاهش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به اقلام «گوجه‌فرنگی» با 10.5درصد کاهش و «خیار» با ٩درصد کاهش است.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٦) مربوط به «تخم‌مرغ ماشینی» با ٥٥,٦درصد افزایش و پس از آن «برنج خارجی درجه یک» با 37.2درصد افزایش و «موز» با 36.8درصد افزایش است.

بیشترین کاهش قیمت نسبت به اردیبهشت ١٣٩٦ مربوط به «گوجه‌فرنگی» با ٤٨,٧درصد کاهش و پس از آن «سیب درختی زرد» با 20.6درصد کاهش

(با وجود داشتن رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت نسبت ماه قبل) و «سیب‌زمینی» با ١٩,٦درصد کاهش است.

همچنین قیمت یک کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی در اردیبهشت ماه به‌طور میانگین 13 هزار و 665تومان بوده است که نسبت به ماه قبل 0.7درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.1درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی درجه یک به‌طور میانگین 7420 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.7درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 37درصد افزایش یافته است.

قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز در اردیبهشت ماه به‌طور میانگین 44 هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه قبل 5.9درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 22درصد افزایش یافته است.

قیمت یک کیلو گوشت گاو یا گوساله نیز به‌طور میانگین در اردیبهشت ماه 40 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 2.6درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 16درصد افزایش یافته است.

طبق اطلاعات موجود همچنین قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی در اردیبهشت ماه 7800 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 4.3درصد کاهش ولی نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.3درصد است.

قیمت شیرپاستوریزه نیز به‌طور میانگین در ماه گذشته 2800 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.9درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.8درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر