افزایش 22 درصدی صادرات غیرنفتی

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۷۱

با افزایش ۲۲درصدی صادرات غیرنفتی، تراز تجارت خارجی کشورمان در 2ماهه نخست سال‌ جاری مثبت شد.

به گزارش گمرک ایران، در 2ماهه نخست سال جاری صادرات انواع کالاها غیر از پتروشیمی و میعانات گازی رشد قابل توجهی داشت و با 40.54درصد افزایش به ۴میلیارد و ۳۹۱میلیون دلار رسید. این در حالی است که صادرات پتروشیمی با رشد 1.19درصد به ۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار و صادرات میعانات گازی با افزایش 10.54درصد به یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار رسید.

مجموع صادرات و واردات غیرنفتی ایران در 2ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۴میلیارد و ۵۳۶میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱درصد افزایش داشته است.

 صادرات

براساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 21.93درصد افزایش داشت.

سال گذشته در همین مدت ۶میلیارد و ۳۴۷میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

بر اساس این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به چین در 2ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته 2.94درصد افزایش یافته است.

صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش 44.67درصدی و 11.9درصدی همراه شد و شاهد افت 14.54درصدی صادرات کشورمان به هند بوده‌ایم.

همچنین طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 45.20درصد و سایر کشورها 35.36درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در 2ماهه نخست سال جاری تشریفات گمرکی ۲۴میلیون و ۳۱هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۵میلیون و ۲۶۳هزار تن سهم واردات و ۱۸میلیون و ۷۶۸هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ و ۱۷صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد. با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمام کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

 واردات

در 2ماهه نخست سال جاری به میزان ۶میلیارد و ۷۹۷میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 0.49درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در 2ماهه نخست سال ۹۷ به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۲۹میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۳۳۵میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها جز بنزین ۲۷۴میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش ۲۳۲میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۲۰۳میلیون دلار بوده است.

سهم سایر کالاها ۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40.54درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در 2ماهه نخست سال جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۳۳۳میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۲۴۸میلیون دلار، برنج به ارزش ۱۸۴میلیون دلار و اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به ارزش ۱۴۴میلیون دلار بوده است.

 عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در 2ماهه نخست سال جاری به ترتیب شامل چین به ارزش یک میلیارد و ۴۵۱میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۳۷۱میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۱۶۲میلیون دلار، افغانستان با ۵۷۷میلیون دلار و هند با ۴۶۰میلیون دلار و سایر کشورها به ارزش ۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار بوده است.

 کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یاد شده به ترتیب شامل کشورهای چین با یک میلیارد و ۷۳۶میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۹۸۶میلیون دلار، جمهوری کره با ۴۲۳میلیون دلار، آلمان ۳۵۷ میلیون دلار و ترکیه با ۳۵۳ میلیون دلار بوده است.

 

 

ارسال نظر