اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۲۵

ذخایر ارزی ایران ۲۰ میلیارد دلار آب رفت

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۷ به 1.95میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به دو سال قبل از آن 20.6میلیارد دلار کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه اعلام کرد، ذخایر ارزی عربستان در پایان سال 2017 به 493.8میلیارد دلار رسیده است. ذخایر ارزی عربستان سعودی در سال 2017 نسبت به دو سال قبل از آن 118.1میلیارد دلار کاهش یافته است. در پایان سال 2015 ذخایر ارزی این کشور 611.9 میلیارد دلار برآورد شده بود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است، ذخایر ارزی عربستان در سال جاری میلادی اندکی افزایش یابد و به 495میلیارد دلار برسد. براساس این گزارش ذخایر ارزی ایران نیز در پایان سال 2017 به 95.1میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به دو سال قبل از آن 20.6میلیارد دلار کاهش یافته است. ذخایر ارزی ایران در پایان سال 2015 بالغ بر 115.7میلیارد دلار برآورد شده بود. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است، ذخایر ارزی ایران در پایان سال 2018 به 108.4میلیارد دلار و در سال 2019 به 127میلیارد دلار برسد.

مدیریت کالایی و هماهنگی مرزها به گمرک واگذار شد

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با هدف نظارت دقیق و سرعت‌بخشی به صادرات و واردات، مدیریت کالایی و هماهنگی مرزهای زمینی و دریایی کشور به گمرک واگذار شده است. امیر نظری روز گذشته در حاشیه معارفه مدیرکل گمرک البرز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در مرزهای کشور دستگاه‌هایی چون مرزبانی، راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، قرنطینه و استاندارد فعالیت دارند که تا پیش از این ناهماهنگی به وجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه واگذاری مدیریت مرزهای زمینی و دریایی به گمرک کشور از سال گذشته انجام شده و پس از 2سال نیز قابل تمدید است، اظهار کرد: با واگذاری این مدیریت به گمرک می‌توان هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌ها با هدف سهولت و تسریع‌بخشی به واردات و صادرات کالاها به وجود آورد.

نظری با بیان اینکه گمرک برای دریافت اظهارنامه به 90درصد واحدهای تولیدی کشور مراجعه می‌کند، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف سرعت بخشیدن به روند صادرات کالاهای این تولید‌کنندگان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه صورت می‌گیرد. وی گفت: میانگین معطلی در گمرک 3روز است و با این اقدام دیگر نیازی نیست که کالاها در انبارهای گمرک معطل بمانند.

 

ارسال نظر