انتقاد از تعداد رو به افزایش پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۸۴

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور تاکید کرد و گفت: دولت باید به سمت استفاده از مدل‌های جدید تامین مالی پروژه‌های عمرانی حرکت کند تا پروژه‌های انباشت شده به رقمی بیش از رقم موجود نرسد. مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اشاره به وضعیت نابسامان پروژه‌های عمرانی گفت: عدم تزریق منابع کافی روند تکمیل پروژه‌های عمرانی را طولانی کرده است. نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته با تکمیل پروژه‌های عمرانی خود اشتغال پایدار ایجاد کرده و زمینه استفاده از کالاهای داخلی را فراهم می‌کنند، افزود: امید است در سال جاری که با نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده زمینه تکمیل پروژه‌های عمرانی با دسترنج کارگران داخلی فراهم شود. نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌توجهی به تکمیل پروژه‌های عمرانی مستهلک شدن سازه و همچنین خواب سرمایه را در پی دارد، تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از تخریب پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و متضرر شدن کشور از این حیث باید با استفاده از توان بخش خصوصی به روند تکمیل آنها سرعت ببخشد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90درصد پروژه‌های عمرانی کشور نیمه‌کاره رها شده‌اند، افزود: متاسفانه آزادراه تهران-کرج به عنوان رکورددار طولانی شدن پروژه‌های عمرانی بوده که هنوز هم زمان تکمیل آن مشخص نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با توجه به تزریق قطره‌چکانی بودجه به پروژه‌های عمرانی بسیاری از طرح‌ها تکمیل خود را در چند دهه اخیر نخواهند دید، تصریح کرد: با توجه به کاهش هر ساله بودجه پروژه‌های عمرانی دولت باید بخش خصوصی را با هر نوع تشویقی به این حوزه هدایت کند. کیان‌پور با تاکید بر اینکه در سال جاری بهترین فرصت برای استفاده از توان بخش خصوصی و فاینانس خارجی در راستای استفاده از تولیدات داخلی در تکمیل پروژه‌های عمرانی فراهم شده است، ادامه داد: دولت باید با اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی زمان تقریبی تکمیل آنها را مشخص کرده و طبق برنامه پیش برود. وی از دغدغه‌ کمیسیون عمران مجلس در حوزه نیمه‌کاره رها شدن بسیاری از طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: در صورت لزوم رایزنی با کشورهای مختلف برای جذب پروژه‌های مهم عمرانی از سوی نمایندگان صورت خواهد گرفت. این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از کلنگ‌زنی برخی پروژه‌های عمرانی با توجه به منافع منطقه‌یی و نه ملی تصریح کرد: در شرایط فعلی وضعیت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به‌گونه‌یی است که اگر اعتبارات مالی مورد نیاز آن تامین نشود، هزینه‌های قبل نیز مستهلک شده و برای فعال‌سازی مجدد آن باید چندین برابر بودجه اولیه هزینه کرد.

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت باید به سمت استفاده از مدل‌های جدید تامین مالی پروژه‌های عمرانی حرکت کند تا پروژه‌های انباشت شده به رقمی بیش از رقم موجود نرسد.

 

ارسال نظر