اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۰۳

واردات ۲۵۸میلیارد تومان برنج

جزئیات واردات کالا در فروردین ماه ۹۷ بر اساس آمار گمرک منتشر شد که بر اساس آن ۲۸۵میلیارد تومان برنج در یک ماه وارد شد. به گزارش «تعادل» 20 کالای عمده وارداتی از ابتدای سال جاری تا 30 فروردین 97 از سوی گمرک منتشر شد. بر این اساس در این مدت بالغ بر

42 میلیون و 627 هزار دلار گوشت منجمد از نوع گاو بدون استخوان وارد کشور شده که معادل ریالی آن 161میلیارد و 175میلیون تومان با وزن 9هزار و 487 تن است. طبق این اطلاعات لاشه و شقه بره، تازه یا سرد شده سهمی بالغ بر 13میلیون و 535هزار دلار معادل 53 میلیارد و 631میلیون تومان و نیز 43میلیون و 327 هزار دلار معادل 168میلیارد و 152میلیون تومان به وزن 44هزار تن موز سبز تازه یا خشک کرده وارد کشور شده است. بر این اساس 68میلیون و 627هزار دلار معادل 258 میلیارد و 820میلیون تومان با حجمی بالغ بر 6هزار و 52تن برنج کامل سفید شده یا نیمه سفید شده ترخیص شده است.

لزوم ارائه یارانه دولتی به واحدهای تولیدی

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: منبع اصلی درآمد ارزی ایران از فروش نفت و گاز است که هزینه‌کرد آن در موارد غیرضروری مانند واردات کالاهای لوکس و سفرهای تفریحی به جای سرمایه‌گذاری هوشمندانه، خیانت و جنایت در حق آینده کشور است. لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با ایرنا درباره میزان اثرگذاری یکسان‌سازی نرخ ارز در بهبود اوضاع به نفع تولیدکنندگان افزود: تعدیل نرخ ارز با توجه به وجود تورم دایمی در اقتصاد ایران یک ضرورت به شمار می‌رود. این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه همچنین درباره راه‌های بهبود فضای کسب و کار اعلام کرد: دیوانسالاری دولتی با ابداع مجوزها و گسترش آنها به همه زمینه‌های فعالیت اقتصادی، چنبره‌یی از فساد را بر سر راه هر گونه فعالیت اقتصادی گسترده است. وی یادآوری کرد: در سال 1390 قانون بهبود فضای کسب و کار تصویب شد اما هنوز بخش‌های زیادی از آن اجرا نشده است. در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز برای جمع‌بندی مجوزها و کاهش آنها اقدام‌هایی شد که متاسفانه ابتر ماند.

بخشی با بیان اینکه واحدهای کوچک با سرمایه‌های اندک قادر به تولید باکیفیت نیستند، ادامه داد: به عنوان نمونه ما حدود 400 تولیدکننده موتورسیکلت در کشور داریم اما چین دارای 10واحد تولیدی بزرگ و مجتمع در این زمینه است؛ در این شرایط که مقیاس واحدهای تولیدی ما حتی در بازار ایران قابل رقابت نیست، نمی‌توان برای آنها فناوری و بازار صادراتی خاصی پیش‌بینی کرد. عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: واحدهای تولیدی دارای فناوری و سهم بالا از بازار داخلی و صادراتی باید وام‌ها و تسهیلات ترجیحی را با یارانه دولتی دریافت کنند تا رقابت‌پذیری آنها در عرصه داخلی و جهانی افزایش یابد.

 

ارسال نظر