گشایش بازارهای جهانی برای تولید داخلی

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۶۳

 

استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید دیپلماسی اقتصادی به کمک تولید داخلی بیاید تا بازارهای بین‌المللی برای ایران بازتر شود.

به گزارش ایبنا، سیدفرشاد فاطمی با بیان اینکه بهبود فضای کسب وکار به تولید داخلی کمک می‌کند، گفت: توسعه رقابت، مقررات‌زدایی و نبود رانت و تسهیل تجارت، تولید در مقیاس مناسب و توسعه صادرات ازجمله راهکارهای بهبود فضای کسب وکار است و باید بتوانیم به بازارهای بین‌المللی دست یابیم.

وی گفت: ارتقای فناوری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما باید مراقب بود، رانت خواری نباشد و بنگاه‌ها فقط در پی دریافت تسهیلات ارزان قیمت نباشند و سعی کنند از تسهیلات به درستی استفاده کنند و بهره‌وری را ارتقا دهند. فاطمی افزود: نرخ ارز باید به گونه‌یی باشد که فضای اقتصادی کشور را مرتب دچار شوک نکند. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعتماد کنیم و به آنها فرصت دهیم تا توانمندی‌های خود را نشان دهند.

 تورم 20 درصدی مواد غذایی در سال جاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که تورم در سال 97 قطعا تک رقمی نخواهد بود و تورم در مواد غذایی به بیش از 20درصد می‌رسد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص میزان نرخ تورم در سال 97 اظهار کرد: شاید طبق آمار و ارقام و محاسبات، نرخ تورم در سال 96 با در نظر گرفتن 350 قلم جنسی تک رقمی بود اما برای قاطبه مردم قابل لمس نبود چراکه در سال گذشته مایحتاج مردم ازجمله پروتیین، لبنیات، میوه و سبزیجات خیلی بیشتر از 8 درصد افزایش قیمت داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، وضعیت درآمدی مردم و کاهش قدرت خرید مردم، نرخ تورم در سال 97 قطعا 2رقمی خواهد بود.

نماینده فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه اگر روند اقتصادی کشور ادامه پیدا کند تورم تک نرخی نیست، گفت: افزایش قیمت آهن‌آلات که تاثیر بسزایی در نرخ تورم دارد در سال 96 بیش از 20درصد بود و روند افزایش این کالا به همان روال درحال پیشروی است و تورم در مواد غذایی که برای مردم قابل لمس‌تر است بیش از سال 96 خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر دولت عزم جدی برای کنترل تورم نداشته باشد، تورم مواد غذایی به بیش از 20درصد افزایش می‌یابد، بیان کرد: اگر همانطور که در ایام نوروز و ماه رمضان قیمت اقلام کنترل می‌شود در طول سال زیر نظر دولت باشد، بازار و تورم کنترل می‌شود در غیر این صورت تورم بیشتری را تجربه می‌کنیم.

 

ارسال نظر