اخبار کلان

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۸۹

عبور جمعیت ایران از مرز ٨١ میلیون نفر

ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ١٣٩٦ از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت.

ساعت جمعیتی تغییرات تعداد جمعیت و افزایش آن را در ارتباط با زمان نشان می‌دهد. در ایران برای نخستین‌بار ساعت جمعیتی در سال ١٣٨٨ روی سایت مرکز آمار ایران قرار گرفت و از آن زمان به بعد برآوردهای جمعیتی به صورت لحظه‌یی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای محاسبه ساعت جمعیتی طراحی شده در درگاه ملی آمار ابتدا عوامل موثر بر رشد جمعیت شامل باروری، مرگ و میر، مهاجرت برای کل کشور لحاظ می‌شود.

نخستین ساعت جمعیتی روی سایت سازمان ملل متحد طراحی شد. این ساعت با توجه به بزرگی رقم جمعیت جهان، تعداد جمعیت برآورد شده را به صورت لحظه‌یی نمایش می‌دهد. بعد از سازمان ملل، کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایالات متحده امریکا و هندوستان و سپس کشورهای کم جمعیت‌تر نظیر استرالیا، کانادا و نیوزلند ساعت جمعیتی را روی سایت‌های مرتبط طراحی کردند و برآورد جمعیت را به صورت لحظه‌یی در اختیار کاربران خود قرار دادند.

ساعت جمعیتی، در هر لحظه جمعیت ایران را براساس برآوردهای جمعیتی، نمایش می‌دهد.

بررسی سوال از رییس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از احتمال بررسی طرح سوال از رییس‌جمهور در جلسه روز یک‌شنبه این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: ما تاکنون دو سوال از رییس‌جمهور را در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار دادیم و آن را به هیات‌رییسه مجلس ارجاع کردیم اما در مورد نصاب امضاکنندگان، کمیسیون اقتصادی مسوولیتی ندارد.  وی یادآور شد: باتوجه به اینکه مجددا سوال از رییس‌جمهور از سوی هیات‌رییسه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده، نامه‌یی را خدمت آقای روحانی ارسال کردیم و از ایشان خواستیم نمایندگان خود را به کمیسیون اقتصادی معرفی کنند تا جلسه کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان رییس‌جمهور برگزار شود.  پورابراهیمی یادآور شد: این نامه برای رییس‌جمهور ارسال شده و احتمالا به خاطر استیضاح سه وزیری که در دستور کار مجلس بود، نمایندگان رییس‌جمهور هفته آینده به ما معرفی خواهند شد.  رییس کمیسیون اقتصادی گفت که در صورت معرفی نمایندگان رییس‌جمهور، کمیسیون اقتصادی روز یک‌شنبه هفته آینده طرح سوال از رییس‌جمهور را با حضور این افراد بررسی خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر