تفکیک دستمزد زنان و مردان

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۰۶
تفکیک دستمزد زنان و مردان

رییس مرکز آمار ایران از برنامه سازمان متبوع خود برای انتشار آمار جزییات مربوط به دستمزد در سال آینده خبر دارد. بر این اساس گفته‌های امیدعلی پارسا در این صورت تفاوت دستمزد بین زنان و مردان و... هم منتشر خواهد شد. در روزهای اخیر منتهی به 8 مارس که مصادف با روز جهانی زن است بسیاری از کارشناسان و فعالان مدنی از تبعیض در ارزش‌گذاری کار زنانه انتقاد کرده‌اند.

امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که برنامه مرکز آمار ایران برای محاسبه جزییات مربوط به نرخ بیکاری چیست؟ گفت: مرکز آمار ایران باید با تفصیل و جزییات بیشتری آمارهایش را ارائه کند که مردم آن را احساس کنند. اکنون وضعیت به گونه‌یی است که برای داشتن تصویر شفاف از بازار کار ایران فقط ارائه نرخ بیکاری کافی نیست.

وی ادامه داد: البته مرکز آمار ایران اکنون به تفکیک کل کشور نرخ بیکاری زنان، مردان و جوانان را ارائه می‌کند ولی باید به سمتی برویم که تفکیک قائل شویم بین کسانی که اضافه‌کاری، اشتغال تمام وقت، ناقص و بیکاران مطلق دارند.

رییس مرکز آمار ایران همچنین گفت: تاکنون جزییات اشتغال ناقص را ارائه نکرده‌ایم، کسانی هم که گاهی درباره تعداد بیکاران برآوردی بیش از آنچه ما اعلام می‌کنیم، دارند افراد دارای اشتغال ناقص را بیکار قلمداد می‌کنند که این قطعا غلط است و کسی که اشتغال ناقص دارد، بیکار نیست. هر چند که باید به فکر اشتغال ناقص هم بود. وی ادامه داد: اکنون تاکید می‌کنیم که 3میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیکار مطلق در کشور داریم و حدود 2میلیون هم افرادی داریم که اشتغال ناقص دارند و به دنبال شغل تمام وقتند.

او در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌یی برای ارائه جزییات آماری از بازار کار در آینده دارید، گفت: سال آینده در برنامه‌مان است که جزییات مربوط به دستمزد ارائه شود. در این صورت می‌توان تفاوت دستمزد بین زنان و مردان و... را هم منتشر کرد.

پارسا در پاسخ به این سوال که آیا مرکز آمار ایران برنامه‌یی برای ارائه آمارهای خط فقر ندارد، گفت: اکنون متولی ارائه خط فقر در کشور وزارت کار شده است و ما نیستیم ولی باید موضوع انتشار خط فقر و جزییات آن پیگیری شود چون آمار مهمی است.

رییس مرکز آمار ایران با انتقاد از بودجه مرکز آمار ایران گفت که از بودجه سال ۱۳۹۷ راضی نیست و این بودجه کم در محدودیت مرکز آمار برای تولید و ارائه آمارهای مورد نیاز کشور موثر بوده است.

وی این را هم گفت: مرکز آمار ایران اکنون و با مجموعه بودجه‌یی که دارد ۶۰ درصد آمارهای ملی مورد نیاز کشور را به تفکیک جنسیتی و... تامین می‌کند. به دلیلی محدودیت‌های بودجه‌یی باعث شده که کار به روال معمول پیش برود درحالی که با تغییر در نظام آماری نیازمند یک جهش در بودجه هستیم، امیدوارم مجلس و دولت عنایت کرده و بودجه متفاوتی برای مرکز آمار در نظر بگیرند.

 

ارسال نظر