آمار

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۷۴

پیش‌بینی رشد 3.5درصدی برای سال 97

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با اشاره به میانگین رشد بلندمدت 3.9 درصدی بین سال‌های 68 تا 95 گفت: برای سال آینده رشد اقتصادی بین 3.5 تا 4درصد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرشاد فاطمی افزود: سال گذشته شاهد ثبت رشد بالای 10درصد در اقتصاد کشور بودیم که عوامل اصلی آن اجرایی شدن برجام و استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید بود.

به گفته این استاد دانشگاه، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب افزایش صادرات نفت و همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی شد، همچنین افزایش تولید و صادرات فلزات پایه و رشد صنعت خودرو به عوامل افزاینده رشد اقتصادی در سال 95 بدل شدند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل اصلی رشد اقتصادی سال 95 با پایان یافتن تاثیرگذاری در ادامه کمرنگ شدند و آثار مثبت برجام بر صادرات در سال 96 تداوم نیافت.  فاطمی ادامه داد: برای سال 97 ثبت رشد اقتصادی نزدیک به رشد متوسط بلندمدت کشور را متصور هستیم.  وی تصریح کرد: کاهش مشکلات بانکی، رفتار بودجه‌یی دولت، سیاست‌های ارزی، روابط بین‌الملل، کاهش یا افزایش ریسک‌های سیاسی و بالاتر از همه این عوامل موضوع نوآوری می‌تواند در ثبت رشد و رونق اقتصادی کشور دخیل باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: باید تا میانه‌های فصل بهار آینده منتظر بمانیم و ببینیم رییس‌جمهوری امریکا چه تصمیمی در خصوص برجام خواهد گرفت و آثار آن را شاهد باشیم.

وی گفت: خوشبختانه هفته گذشته FATF ایران را در وضعیت قبلی نگه داشت که نیمی از مسائل آن فنی و پولشویی و نیمی دیگر مسائل سیاسی است.

شاخص بهای تولید‌کننده به 10.2درصد رسید

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم تولید‌کننده در بهمن ماه به 10.2درصد رسید که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران بر اساس سال پایه 100=1390 در بهمن‌ماه 1396 به عدد 261.6 رسید که نسبت به ماه قبل 1.1درصد افزایش داشته است.  شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماه منتهی به بهمن ماه 1396 نسبت به 12ماه منتهی به بهمن ماه 1395 به‌ میزان 10.2درصد افزایش یافته است.  این شاخص (تورم نقطه به نقطه) در بهمن ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 11.9درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ میانگین تورم در بهمن‌ماه 0.3درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه یک‌درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر