تعلیق و تامل ثانوی بودجه 97

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۳۲
تعلیق و تامل ثانوی بودجه 97

گروه اقتصاد کلان |

مجلس جریان تصویب لایحه بودجه 97را در پنجمین روز آن قطع و یک هفته به کمیسیون تلفیق فرصت داد تا مجددا به بررسی بیشتر مسائل مهم کشور بپردازد. به این ترتیب بعد از یک ‌بار رد کلیات بودجه این‌ بار بودجه در جزئیات محل اختلاف‌های مجلس و دولت می‌شود. علی لاریجانی، رییس مجلس در این زمینه گفته است باید به کمیسیون تلفیق فرصتی داده شود تا جایی که اگر لازم باشد در مجلس هم پیرامون بررسی موضوعات مختلف جلسات غیررسمی برگزار شود و با حضور وزرای مربوطه به یک توافق برسیم.

 گره تبصره 11

به گزارش«تعادل» بعد از اینکه کلیات لایحه بودجه 97 به طور نادری در مجلس رد شد این ‌بار هم در اثنای بررسی جزئیات آن با یک وقفه یک هفته‌یی روبه‌رو شد. تا دیروز یعنی روز پنجم بررسی‌ها بندهای تبصره 11هم به تصویب رسید سپس با دستور رییس مجلس و رای مثبت نمایندگان ادامه بررسی لایحه به نوبت عصر دوشنبه 23بهمن موکول شد. قرار شده در این مدت یک هفته‌یی کمیسیون تلفیق به بررسی بیشتر لایحه بپردازد. جزئیات دقیق‌تری از اینکه دقیقا کدام تبصره یا بندها موجب این تصمیم‌گیری شد، ارائه نشده اما رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری که در پایان کار مجلس برگزار کرد، گفت: مجلس طبق آیین‌نامه در فرآیند بررسی بندها و تبصره‌های بخش درآمدی بودجه به نیمه راه رسیده و وقفه‌یی که رییس مجلس تشخیص داد هم به رای نمایندگان گذاشته شد و مورد تایید قرار گرفت تا مسائلی در چارچوب ضرورت‌های کشور در قانون بودجه منعکس شود و کمیسیون تلفیق مجددا برای بررسی این مسائل تشکیل جلسه دهد.  با اینکه رییس مجلس برخی از مسائل اصلی و حل نشده بودجه را دلایل این وقفه اعلام کرد اما گره بودجه در نقطه تبصره 11 این گمان را ایجاد می‌کند که برخی از بندهای این تبصره علت توقف کار شده است. این تبصره بعد از حذفیات کمیسیون تلفیق به ترتیب بندها شامل موضوعات تامین اعتبارات کسری دیه، جریمه غایبین سربازی، کمک هزینه مسکن نیروهای مسلح و بخشش جرایم رانندگی می‌شود. علاوه بر این تبصره مذکور 4 بند الحاقی شامل احکام ورشکستگی اشخاص علیه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بازپس‌گیری اراضی منابع طبیعی و شهری، عوارض خروج از کشور و ممنوعیت واردات محصولات تراریخته می‌شود.

براساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها، روز گذشته علاوه بر یک بند از تبصره 10(بند آخر) که از روز قبل باقی مانده بود، مجلس بندهای مربوط به تعیین جریمه سربازان غایب، تخفیف ۷۰درصدی خرید سربازی برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، عوارض خروج از کشور و کمک هزینه مسکن نیروهای مسلح از مصوبات تبصره 11 لایحه را به تصویب رساند. بدین‌ترتیب موضوعات مهمی که روز گذشته باقی ماند همان موضوع ورشکستگی علیه بانک‌ها و بازپس‌گیری منابع طبیعی بود که به نظر می‌رسد، رسیدگی و بررسی مجدد آنها به هفته آینده موکول شد.  در بند الحاقی تبصره 11 آمده است: در سال 97 کلیه احکام ورشکستگی اشخاص حقیقی و حقوقی که از سال 92 به بعد علیه بانک‌ها و موسسات اعتباری صادر یا مورد استناد قرار گرفته یا می‌گیرد در هر مرحله از اجرا موقوف‌الاجرا می‌شود و ادامه اجرای آن منوط به تایید هیاتی مرکب از نمایندهای دادستان کل کشور و کمیسیون اصل 90، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت است.  بند الحاقی 2 هم وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی را ملزم به اخذ قیمت روز اراضی‌ای کرده که این دو وزاتخانه از سال 1360 به اشخاص واگذار کرده‌اند و این اشخاص برخلاف کاربری از آنها استفاده کرده‌اند. بند الحاقی دیگری که دیروز مسکوت ماند مربوط به غیرقانونی کردن واردات محصولات تراریخته می‌شود.  لازم به ذکر است که تبصره 12 لایحه بودجه به افزایش حقوق هیات علمی و کارکنان کشوری و لشکری مربوط می‌شود که در روزهای اخیر یکی از محورهای اختلاف مجلس و دولت بوده است.

 سخنان لاریجانی درباره اختلافات دولت و مجلس

علاوه بر اینها دو تبصره دیگر که در ابتدای تقدیم لایحه به مجلس بحث و اختلاف نظرهای زیادی را به همراه آورده از دلایلی بود که علی لاریجانی، رییس مجلس از آنها به عنوان موضوعات نیازمند به بررسی بیشتر و علت وقفه یک هفته مجلس یاد شد. لاریجانی در نشست علنی دیروز مجلس درخصوص حذف گروه‌هایی از یارانه‌بگیران گفت: دولت در لایحه 23هزارمیلیارد تومان برای یارانه نقدی به مردم در نظر گرفته بود که به معنای حذف تقریبا حدود 40درصد افراد می‌شد. ما طریقه حذف آن را سوال کردیم که آقای نوبخت گفت با مجلس تصمیم‌گیری شود الان سوال این است که تصمیم چه بود. وی همچنین ادامه داد: دولت گفت، مواردی که می‌تواند احصا کند همان حدود 5 میلیون نفر است که ما هم قبول داریم به اغنیا نباید یارانه داده شود و متعلق به طبقات پایین جامعه است از این رو کمیسیون 23هزارمیلیارد تومان را به 30هزارمیلیارد تومان افزایش داد و شروطی گذاشت که این یارانه به روستاییان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و حاشیه‌نشینان داده شود و اگر کس دیگری هم درخواست داشت باید دارایی‌های آنها مشخص شود. رییس قوه مقننه ادامه داد: دولت در این زمینه معتقد بود که سرکشی به حساب مردم درست نیست لذا بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد و هنوز این موضوع حل نشده است چراکه یارانه را نمی‌توان با اختلاف حل کرد البته این حرف دولت هم درست نبوده چون هنوز تصمیمی گرفته نشده است؛ یارانه موضوعی نیست که مجلس چیزی تصویب کند که دولت نتواند اجرا کند و باید به نوعی تصویب شود که اجرایی باشد و همه باید از آن حمایت کنیم.  وی همچنین درباره دیگر مشکلات لایحه بودجه گفت: این سوال مطرح است چه دورنمایی برای رفع آلودگی هوا ارائه شده است، تصویری که در تبصره 18 گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال 97 ارائه شده است، حل مشکل آلودگی هوا نیست، این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند. با دوگانه‌سوز کردن 15هزار تاکسی و با برقی کردن

50 هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه مشکل عمده کشور اشتغال است که در تبصره 18 آمده، عنوان کرد: آیا به این بند وقوف دارید و آیا واقعا از این تبصره بیش از یک میلیون شغل ایجاد می‌شود؟ در این تبصره آمده 15هزارمیلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بانک‌ها به نرخ صفر گذاشته شود که همین اشکال سیاست‌های کلی دارد و نمی‌توان انجام داد لذا مشکل اشتغال در این تبصره حل نشده است و باید منابع آن تامین شود که دولت چگونه این کار را انجام دهد چراکه بخشی از منابعی که درحال حاضر گذاشته شده پیش از طرح در صحن باید برطرف شود.

لاریجانی کوچک‌سازی دولت، فاصله میان صادرات و واردات و قاچاق را از دیگر مسائل مهمی دانست که باید در بودجه راه‌حلی برای آنها در نظر گرفته شود. وی در پایان گفت: اگر چالش‌های مختلف در کشور است باید ببینیم برای بودجه که تا یک سال دیگر سند اجرایی کشور است ما چه تصمیم برای آن گرفته‌ایم که احتیاج به سازوکارهای دیگری دارد که با 5 دقیقه مخالف و موافق صحبت کردن مشکل حل نمی‌شود و ممکن است مجبور شویم، جلسه غیررسمی گذاشته و برای همه این مسائل به صورت دقیق صحبت و راهکار ارائه شود و حداقل بگوییم سال آینده 10درصد قدم برداشته‌ایم تا مشکلات حل شود. علی لاریجانی خطاب به رییس کمیسیون تلفیق گفت: در مورد بودجه شرکت‌های دولتی باید حداقل شرکت‌های بزرگ را از نظر درآمد، هزینه و سایر موارد مورد بررسی قرار داده و گزارشی از نتایج آن به مجلس ارائه دهید تا در پی آن یک سرزندگی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مجلس بدون اطلاع از این موارد تبصره‌ها و بندهای لایحه بودجه به تصویب برسد، ادامه داد: باید به کمیسیون تلفیق فرصتی داده شود به این شیوه که روی چالش‌های مهم کار کنند و اگر لازم بود در مجلس پیرامون بررسی موضوعات مختلف جلسات غیررسمی برگزار شود و با حضور وزرای مربوطه به این مهم برسیم.

 

 جزئیات مصوبات بودجه‌ای روز گذشته

روز گذشته نمایندگان مجلس در پنجمین روز از جلسات علنی خود برای تصویب جزئیات بودجه با بند الحاقی تبصره 10و برخی از بندهای تبصره 11 این لایحه موافقت کردند.  بر این اساس در این جلسه با پیشنهاد بهروز بنیادی، نماینده کاشمر مصوب شد ۱۰درصد به عوارض گمرکی اعم از سود بازرگانی برای واردات لوازم آرایشی افزوده شود. این مصوبه بند الحاقی به تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۹۷ است. از ۲۲۰نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی ۱۵۰رای موافق، ۴۱رای مخالف و ۹رای ممتنع به مصوبه فوق داده شد.

 جریمه سربازان غایب

در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب جدول جریمه سربازان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه طبق سنوات گذشته عمل کرد. براساس مصوبه مجلس مشمولان غایب زیردیپلم ۱۰۰میلیون ریال، مشمولان غایب دیپلم ۱۵۰میلیون ریال، مشمولان غایب فوق‌دیپلم ۲۰۰میلیون ریال، ‌مشمولان غایب لیسانس ۲۵۰میلیون ریال، مشمولان غایب فوق‌لیسانس ۳۰۰میلیون ریال، ‌مشمولان غایب دکترای عمومی علوم پزشکی ۳۵۰میلیون ریال، ‌مشمولان غایب دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی ۴۰۰میلیون ریال و ‌مشمولان غایب دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد. همچنین مجلس در مصوبه‌یی تخفیف ۷۰درصدی را برای خرید سربازی فرزندان مشمول افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفتند. این بند نیز با ۱۵۴رای موافق، ۱۴رای مخالف و ۴رای ممتنع از مجموع ۲۰۷نماینده حاضر به تصویب رسید.

 معافیت زائران اربعین از پرداخت عوارض

در مصوبه‌یی زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف و مقرر شد، نرخ عوارض خروج برای سفرهای زیارتی بدون تغییر بماند. به موجب این مصوبه مجلس، زائران اربعین که از تاریخ ۳مهر ۹۷تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

 

 

ارسال نظر