تدبیر مدیریتی برای زدودن اختلافات دستگاه‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۱۰

در رابطه با جریان‌های پیش آمده در مورد گزارش تفریغ بودجه و واکنش‌ها بعدی آن وحید شقاقی با بیان اینکه به عنوان یک اقتصاددان وقتی با چنین شرایطی و اعلام مواضعی از سوی این دو دستگاه یعنی سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مواجه شده احساس نگرانی کرده است، گفت: به هر صورت این نوع مواجهه دولت و دیوان محاسبات می‌تواند به نوعی موجب ایجاد تشویش در جامعه و شکل‌گیری علامت سوال‌های متفاوتی در بین عموم شود، چرا که وقتی دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد حاکمیتی و مورد قبول، از وجود ارقام نجومی که وضعیت شفافی ندارند سخن می‌گوید خود به نوعی موجب کاهش اعتماد عمومی شود.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا با این توضیح که دو دستگاه نظارتی مهم در کشور شامل دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و همچنین سازمان بازرسی در بخش نظارتی قوه قضاییه وجود دارند که دیوان محاسبات عمدتا و به‌طور ویژه‌تری به بودجه و قوانین بودجه‌یی می‌پردازد، ادامه داد: شک ندارم دیوان محاسبات گزارش خود را براساس اسناد و مدارک و همچنین گزارش‌هایی که دولت در اختیار آن قرار داده باید تهیه کرده باشد، چون دلیلی وجود ندارد که دیوان محاسبات بخواهد فی‌البداهه و براساس اطلاعاتی که مستند نیست گزارش تفریغ بودجه تهیه کند.

به هر حال در دیوان محاسبات، حسابرسان و افراد متخصص این کار را انجام می‌دهند و قطعا این گزارش بدون چک کردن و کنترل اطلاعات تهیه نشده است.

شقاقی نکته‌یی را مورد اشاره قرار داد که به یک «تدبیر مدیریتی» برمی‌گردد. وی تاکید کرد که با توجه به استقلالی که دیوان محاسبات دارد و اینکه گزارش را حتما برمبنای اسناد و مدارک دریافتی از دولت باید تهیه کرده باشد، در نتیجه هیچ الزام و اجباری برای آن وجود ندارد که بخواهد در مرحله آخر اطلاعات و گزارش نهایی خود را با دولت چک کند، ولی شاید اینجا یک تدبیر مدیریتی لازم بود و آن اینکه دیوان محاسبات اعداد و ارقام عجیبی که در گزارش خود وجود دارد را به اطلاع دولت می‌رساند و در مقابل درخواست پاسخ و مدرک می‌کرد. آنگاه اگر دولت شفاف‌سازی می‌کرد که باید در گزارش خود می‌گنجاند اما اگر هم پاسخ شفافی به دیوان ارائه نمی‌شد، آنگاه به راحتی می‌توانست اعلام کند که مستنداتی از دولت خواسته ولی دریافت نکرده است. با وجود این بازهم ضرورتی برای مطلع کردن دولت از گزارش پایانی وجود ندارد.

این اقتصاددان معتقد است به هیچ عنوان مواجهه رسانه‌یی و هیاهوی انجام شده در روزهای اخیر برای جامعه و اقتصاد ایران مناسب نیست.

به گفته وی اگر دیوان محاسبات طبق وظیفه خود گزارش را ارائه کرده است، مناسب بود ایراداتی که دولت به آن دارد را به‌طور شفاف و به دور از واکنش‌هایی که می‌تواند موجب تشویش شود اعلام می‌کرد و مسائل با دقت بیشتری بین دو دستگاه مطرح و حل‌و‌فصل می‌شد و درنهایت هم گزارش پایانی این اختلاف‌نظر به اطلاع عموم می‌رسید.

 

 

ارسال نظر