۷۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۹۷

 

سخنگوی ستاد بودجه دولت گفت: در ۶ماه امسال ۷۴۹هزار شغل ایجاد کردیم و پیش‌بینی می‌شود، سال آینده ۸۴۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند.

به گزارش فارس، امیر باقری سخنگوی ستاد بودجه 97 با اشاره به تشریح وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال در سال آینده اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده 840هزار نفر وارد بازار کار شوند و در این بین نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان حدود 20 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در 6ماهه امسال 749 هزار شغل ایجاد شده است، گفت: در سال 95، 616 هزار شغل و سال 94، 668 هزار شغل ایجاد شده است.

سخنگوی ستاد بودجه 97 گفت: تبصره 18 لایحه بودجه 97 کل کشور بر اساس دغدغه اشتغال شکل گرفته و این برنامه بر مبنای محصول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال دولت صرفا وام دادن نیست، تصریح کرد: 221هزار نفر در سیاست بازار کار با مدل طرح کارورزی دانشگاهی مشغول خواهند شد که تجربه نشان داده و امیدواریم 70هزار نفر آنها جذب بازار شوند، همچنین در بحث اشتغال خرد 80 هزار نفر و طرح‌های کشاورزی از جمله گلخانه 43 هزار نفر مشغول فعالیت شوند.

مدیر امور کلان سازمان برنامه و بودجه به بخش اشتغال مسکن اشاره کرد و گفت: طرح نوسازی ۱۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده سال آینده را پیش‌بینی کردیم که در این بخش 240هزار نفر شاغل خواهند شد، همچنین مسکن روستایی و اجتماعی 100هزار مسکن که 50 هزار مورد برای شهر و 50 هزار مورد برای روستاها بود و 60 هزار شغل نیز از این محل ایجاد می‌شود.

باقری با بیان اینکه تمام برنامه‌های اشتغال تبصره 18 در تعامل با مجلس خواهد بود، تصریح کرد: فضای نظارتی در بودجه 97 بهتر از سال‌های قبل است.

وی در پاسخ به برنامه اشتغال از محل اصلاح قیمت‌ها گفت: اصلاح قیمت با توافق مجلس خواهد بود و آنچه مجلس تصویب کند، ملاک عمل است. اصلاح انرژی در بخش تولیدکننده مانند برق، گاز و امثال آن نداریم، بنابراین فکر می‌کنیم که هزینه تولید افزایش نیابد و وقتی منابع به شکل هدفمند مجددا به تولید بازگردد، فکر می‌کنیم هزینه‌ها افزایش نخواهد یافت.

وی در مورد منابع و مصارف هدفمندی و موضوع حذف یارانه‌بگیران گفت: یکی از برنامه‌های دولت موضوع رفع فقر مطلق بوده که 7هزار میلیارد تومان نیز به این موضوع اختصاص داده و اکنون پرداختی‌های کمیته امداد و بهزیستی مناسب شده است و افرادی نیز که کمتر از 700هزار تومان دریافت می‌کنند را با منابع پیش‌بینی شده به این سطح خواهیم رساند.

باقری در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و درآمد 17هزار و 400میلیاردی طبق تبصره 18 لایحه بودجه 97 گفت: این رقم سقف منبع است که می‌تواند وجود داشته باشد، اما می‌توانیم از بودجه عمومی و عمرانی‌ها به این موضوع اختصاص بدهیم. حاصل شدن این منبع بستگی به توافق دولت و مجلس دارد و حتی ممکن است در تعامل اصلاح قیمتی صورت نگیرد، بنابراین جمع‌بندی در مجلس صورت خواهد گرفت. در همین راستا مجلس از دولت خواسته جدول مصارف منابع این تبصره را ارائه کند تا به صورت شفاف بررسی شود. هر قدر هم برای ایجاد اشتغال کوچک‌تر باشد، قطعا حوزه‌های کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

افزایش سقف معافیت مالیاتی برای کارمندان و اصناف

کمیسیون تلفیق در مصوبه جدید خود سقف معافیت مالیاتی برای کارمندان و اصناف را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 97 گفت: پیش از این مصوب شده بود که حقوق ماهانه کارکنان دولت تا 2میلیون تومان و حقوق ماهانه اصناف تا 1.5میلیون تومان از مالیات معاف شود اما در مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت (بخش دولتی و غیردولتی) به میزان 2میلیون و 300هزار تومان در ماه و سقف معافیت مالیاتی مشاغل (اصناف) یک میلیون و 800هزار تومان در ماه تعیین شد.

وی افزود: کمیسیون تلفیق غیر از موارد ارجاع شده به کمیته‌های پنج‌گانه، بررسی اجمالی درآمدها را به اتمام رسانده است و در جلسات بعدی پیشنهادات الحاقی درآمدی از سوی کمیسیون‌ها و اعضای کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد.  

یوسف‌نژاد همچنین اضافه کرد: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه کمیته‌های تخصصی فعال هستند و راجع به موارد ارجاعی مثل یارانه‌ها، اوراق مشارکت، حامل‌های انرژی، اشتغال و بدهی دولت تصمیم‌گیری می‌کنند و از روز شنبه این مسائل اصلی و اساسی به عنوان بسته‌های پیشنهادی فکری کمیته‌ها در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا موقعی که درآمدها به هر دلیلی از جمله پیشنهادات، موارد مراعا مانده و ارجاعی به پایان نرسد، کمیسیون تلفیق وارد بررسی بخش هزینه‌یی نخواهد شد چون ابتدا باید سقف درآمدها مشخص شود.

نماینده ساری در مجلس ادامه داد: در مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد کلیه واحدهای آموزش و پرورش یعنی مدارس از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز تا سقف الگوی مصرف معاف باشند.

یوسف‌نژاد ادامه داد: در مصوبه دیگری مقرر شد به میزان سود سهم 55درصدی بازنشستگان فولاد در شرکت دخانیات، بابت حقوق و درمان به بازنشستگان فولاد که 82 تا 83 هزار نفر هستند، پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 گفت: در مصوبه دیگری با توجه به دریافت 8درصد میزان برق مصرفی مصوب شد 1500میلیارد تومان از محل عوارض دریافتی برق مصرفی صرف حمایت از تولید برق تجدیدپذیر و توسعه شبکه روستایی شود. بر این اساس مشترکان روستایی و چاه‌های آب کشاورزی از پرداخت عوارض برق آن معاف هستند.

 

ارسال نظر