کشاورزی

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۹۲

گلخانه شهری تغییر کاربری نمی‌خواهد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: راه‌اندازی گلخانه‌های شهری با هدف تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌یی در تمام شهرهای کشور نیاز به تغییر کاربری ندارد.

محمدعلی طهماسبی روز گذشته در خلخال در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مسوولان جهاد کشاورزی در تمام شهرهای کشور ملزم به همکاری با متقاضیان اجرای اینگونه طرح‌ها برای سالم‌سازی هوای شهرهای آلوده یا در معرض آلودگی هستند. وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از هرگونه فعالیت و اقدام منجر به توسعه شتاب‌زده پرهیز می‌کند گفت: راه‌اندازی و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و باغداری در حیطه کاری بخش خصوصی است. به گفته وی، مسوولان اجرایی در هر یک از مناطق فاقد صنایع تبدیلی می‌توانند با ارائه بسته‌های حمایتی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی این‌گونه صنایع برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی و باغی و ایجاد اشتغال برای بخشی از بیکاران اقدام کنند. وی همچنین اظهار کرد: دوره کشاورزی و باغداری سنتی در ایران بسر آمده و تحول در این دو بخش برای افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌ها ضروری است. طهماسبی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و ضرورت تولید محصولات کشاورزی مرغوب برای رقابت با محصولات کشاورزی سایر کشورها استفاده از روش‌های سنتی گذشته در هر دو بخش کشاورزی و باغداری امروزه جوابگوی نیاز جامعه نیست. او اظهار کرد: ایجاد تحول در بخش کشاورزی و باغداری با استفاده از تکنولوژی روز، مکانیزه کردن کشاورزی، تغییر الگوی کشت، اصلاح باغات، جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی و استفاده از روش‌های آبیاری نوین تحت فشار برای افزایش راندمان تولید و هزینه‌های تمام شده محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. وی گفت: همراه با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره بانکی برای استفاده کشاورزان و باغداران امسال بیش از 40 میلیون اصله نهال میوه اصلاح شده و کددار برای توزیع در بین باغداران کشور از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است.

وی افزود: براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بیش از 40درصد تلفات آب در بخش کشاورزی و باغداری کشور ناشی از استفاده از روش‌های منسوخ انتقال آب ازسوی کشاورزان و باغداران از جمله انتقال آب از طریق کانال یا نهرهای هدایت آب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استفاده از کانال و آبرو برای انتقال آب کشاورزی با توجه به کاهش روزافزون منابع آبی در کشور ضمن افزایش نیاز آبی هزینه‌های تولید محصولات کشارزی و باغی را افزایش می‌دهد، گفت: دولت با هدف ترویج فرهنگ استفاده از روش‌های آبیاری نوین تحت فشار در بین کشاورزان و باغداران 85 درصد از هزینه‌های اجرای طرح‌های آبیاری نوین را در اختیار مجریان این‌گونه طرح‌ها قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر 300 ایستگاه تحقیقات کشاورزی در کشور در اصلاح الگوهای کشت و تولید ارقام پرمحصول و کم هزینه کشاورزی و باغبانی فعالیت دارند برای راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات کشاورزی در شهرستان کوثر استان اردبیل قول مساعد داد. طهماسبی با اشاره به تولید قابل توجه گردو در خلخال و میوه به در شهرستان کوثر بر لزوم ایجاد نهالستان گردو و به برای حمایت از باغداران منطقه جنوب استان و در اختیار گذاشتن آخرین یافته‌های علمی کشاورزی و باغداری برای افزایش راندمان اینگونه میوه‌ها در دو شهرستان جنوب استان اردبیل تاکید کرد. طهماسبی توسعه کشاورزی شهری با هدف افزایش سرانه فضای سبز و مقابله با پدیده آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور را از برنامه‌های در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی ذکر کرد. وی تشریح کرد: دعوت از پروفسور ییلماز از کشور ترکیه و برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی هیات اعزامی از این کشور به ایران در بین تولید‌کنندگان گردو در استان‌های همدان و آذربایجان شرقی نتایج بسیار خوبی را در بحث افزایش راندمان تولید به همراه داشته است. وی از برگزاری دوره آموزشی برای باغداران گردوی خلخال با دعوت مجدد از این هائت ترکیه‌یی در آینده نزدیک خبر داد.

۸۰درصدمطالبات چایکاران تسویه شد

رییس سازمان چای با بیان اینکه ۸۰ درصد مطالبات چایکاران تسویه شده است؛ از آغاز پرداخت ۳۰ میلیاردی صندوق حمایت از صنعت چای به کشاورزان و کارخانجات چای خبر داد.

محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه حدود ۱۶۰میلیارد تومان از مطالبات چایکاران به حساب آنان واریز شده است، اظهار داشت: به‌طور متوسط نزدیک ۸۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

وی کل مطالبات کشاورزان را ۲۰۳میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: حدود ۴۳میلیارد تومان از بدهی کشاورزان باقی مانده که پیگیر هستیم که هر چه زودتر تسویه شود. رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه مطالبات چایکاران سال گذشته ۲۸ اسفندماه تسویه شد، افزود: چای دو بخش دولتی و خصوصی دارد؛ سهم دولت ۶۰ درصد و سهم کارخانجات ۴۰ درصد است. روزبهان با اشاره به اینکه از ۴۳میلیارد تومان باقی مانده؛ حدود ۳۳میلیارد تومان مربوط به کارخانجات و ۱۰میلیارد تومان آن متعلق به دولت است، درباره اینکه آیا باقی مطالبات چایکاران در دی ماه تسویه خواهد شد؟، گفت: تمام تلاش ما این است که در دی و بهمن این مطالبات تسویه شود و به اسفند نرسد. وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز پرداخت وام صندوق حمایت از صنعت چای کشور خبر داد و افزود: طی۳ الی ۴ روزی که پرداخت وام شروع شده، 2.5میلیارد تومان وام با کارمزد ۴درصد به کشاورزان و صاحبان کارخانجات چای‌سازی پرداخت شده است؛ پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان وام از این صندوق به کشاورزان و کارخانجات پرداخت شود در حالی که سال گذشته، اعتبار پیش‌بینی شده برای پرداخت این وام، ۱۶ میلیارد تومان بود. رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: اقدام دیگری که امسال پیگیر هستیم انجام دهیم بیمه فراگیر باغات چای است، در سال‌هایی مانند سال گذشته و سال ۹۳ ما با خشک سالی مواجه بودیم و با توجه به اینکه حدود ۹۵ درصد چای تولیدی کشور نیز به صورت دیم تولید می‌شود، ممکن است مشکلاتی برای کشاورزی پایدار و درآمد پایدار ایجاد شود. روزبهان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد چایکاران خودشان را بیمه کرده بودند، ادامه داد: ما از محل صندوق حمایت از صنعت چای، برای این عده از چایکاران وامی را در نظر می‌گیریم و به صورت فراگیر آنها را بیمه می‌کنیم؛ سپس این کشاورزان وام مذکور را سال آینده از محل فروش برگشان بازپرداخت می‌کنند؛ امیدواریم ۱۰۰درصد کشاورزان از این طرح استقبال کنند ضمن اینکه طرح فوق با همکاری اتحادیه چایکاران و صندوق حمایت از صنعت چای اجرایی می‌شود.

 

 

ارسال نظر