کاهش 42 درصدی مالیات برخی نهادها

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۳۹
کاهش 42 درصدی مالیات برخی نهادها

گروه اقتصادکلان

دولت در لایحه بودجه 97 مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی را مجموعا 40میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. این رقم در مقایسه با بودجه سال 96 معادل 42درصد کاهش یافته و با سهم 0.03درصدی کمترین نقش را در درآمدهای مالیاتی دارد. این درحالی است که سهم مالیات کالا و خدمات در درآمدهای مالیاتی به 35درصد و مالیات بر درآمد کارکنان به 15درصد می‌رسد.

به‌گزارش «تعادل» در سال 94 با فرمان مقام معظم رهبری و به ‌دنبال آن در قانون جامع نظام مالیاتی، شرکت‌های وابسته به نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و آستان قدس رضوی مانند دیگر فعالان اقتصادی موظف به پرداخت مالیات شدند.

در سال 95 رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد برای نخستین بار شرکت‌های وابسته به نهادهای خاص اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تحویل این سازمان داده‌اند اما این مسیر در آمارها و ارقام عینیت نیافت.

در آبان‌ ماه سال گذشته ردیف عملکرد مالیات‌ستانی از این نهادها به طور ناگهانی از جداول وضعیت بودجه عمومی دولت بانک مرکزی به عنوان تنها مرجع آماری عملکرد بودجه حذف شد.

طبق آخرین آمار(8ماهه سال 95) بانک مرکزی، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی از 69 میلیارد تومان مالیات مصوب خود تنها 15درصد آن را پرداخت کرده بودند و پس از آن اطلاعات مربوط به عملکرد مالیات‌ستانی دولت از این نهادها از دسترس عموم خارج شد.

دولت نیز برنامه و اصرار چندانی برای واریز همان مالیات ناچیز از این محل همزمان با مالیات دیگر فعالیت‌های اقتصادی به خزانه کشور ندارد. در لایحه بودجه 97 نه ‌تنها میزان مالیات این ‌نهادها افزایش پیدا نکرده بلکه به کمتر از نصف در مقایسه با سال 95 رسیده است.

طبق بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی 10میلیارد تومان و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی 30میلیارد تومان مالیات باید پرداخت کنند. بر این اساس دولت مالیات این نهادها را برای سال 97 نسبت به سال قبل 42درصد و نسبت به سال 95 حدود

60 درصد کاهش داده است. مالیات مصوب سال 96 نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی معادل 69 میلیارد و 564 میلیون تومان و سال 95 معادل 100میلیارد تومان بوده است.

درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی ‌شده در لایحه بودجه 97 در مجموع 25درصد نسبت به سال 96 افزایش پیدا کرده اما بار این افزایش را نه دانه‌درشت‌های اقتصادی بلکه کارکنان بخش دولتی و خصوصی کشور باید بر دوش کشند. کاهش 42درصدی مالیات نهادهای خاص در مقایسه با سال 96 درحالی در لایحه بودجه 97 پیشنهاد شده که مجموع مالیات بر درآمد 11درصد افزایش و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی 7درصد افزایش داشته است.

مالیات بر درآمد کارکنان بخش عمومی با افزایش 20درصدی بیشترین سهم را در تحقق مالیات بر درآمد خواهد داشت. مالیات کارمندان دولتی از 17هزار و 413میلیارد تومان به 19هزار و 590 میلیارد تومان رسیده است.

 

ارسال نظر