اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۴۰

تکذیب طرح فیلترینگ غیرهمسان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: موضوع طرح فیلترینگ غیرهمسان که در برخی منابع خبری مطرح شده از اساس کذب است.

محمدجواد آذری‌جهرمی در صفحه توئیتر خود نوشت: موضوعی که این روزها تحت عنوان طرح فیلترینگ غیرهمسان همراه با جزئیاتی منتشر شده است، از اساس کذب است.

وی افزود: تاکنون طرحی با این مضمون در وزارت ارتباطات مطرح نشده است. به گزارش ایرنا، برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در روزهای اخیر نوشته‌اند: «طرحی که آذری‌جهرمی جهت «غیرهمسان‌سازی نظام فیلترینگ» به دادستانی ارائه کرده است بدین معناست که هر فرد ملزم خواهد بود برای دسترسی به اینترنت با نام کاربری خود به اینترنت ورود کند. این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نوشته‌اند: وزیر ارتباطات در روزهای گذشته توضیحاتی پیرامون بحث فیلترینگ شبکه‌های مجازی ارائه کرد و خبر داد که طرح پالایش (فیلترینگ) هوشمند فضای مجازی در حال پیگیری است؛ طرحی که به گفته وی، احتمالا تا سه ماه آینده آماده پیاده‌سازی شود. محمدجواد آذری‌جهرمی در توضیح راهکار دولت جهت طبقه‌بندی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت گفت که دستورالعملی جهت «غیرهمسان‌سازی نظام فیلترینگ» آماده شده و قرار است به دادستانی ارائه شود. به گفته وزیر ارتباطات، پیرو مذاکرات مکتوب با دادستانی این موضوع مورد موافقت قرار گرفته شده است. جهرمی در این باره خاطرنشان کرد: «با پیشرفت برنامه‌ها اکنون اغلب برنامه‌ها از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند که عملا امکان فیلترینگ هوشمند روی آنها وجود ندارد. متاسفانه به دلیل آنکه بخشی از ترافیک این شبکه اجتماعی روی الگوریتم رمز رفت، اعمال سیاست فیلترینگ هوشمند ممکن نشد. به همین دلیل تاثیرگذاری این پروژه روی شبکه‌های اجتماعی کم شده است.»

از سرگرمی تا تولید ثروت در بستر مجازی

امروزه پیشرفت‌های جدید در عرصه‌های مختلف در صحنه جهانی، کشورهای در حال توسعه را با چالش‌های عمده‌یی مواجه کرده که در بین آنها می‌توان به چگونگی بهره‌مندی موثر از این پیشرفت‌ها با هدف دستیابی به رشد پایدار اقتصادی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، اساسا توسعه اقتصادی یا به شکل توسعه فیزیکی است که بعضا «انرژی پایه» گفته می‌شود یا توسعه برپایه اطلاعات است که به آن اقتصاد «دانش محور» می‌گویند. همچنین در برخی منابع و گزارش‌ها اقتصاد کشورها به سه بخش «منبع پایه»، «کارایی پایه» و «دانش پایه» تقسیم شده‌اند. بر این اساس در دنیای کنونی شاهد تغییرات عمیق و اساسی در اقتصاد کشورها هستیم.

اقتصاد کشورهای «منبع پایه»یی مانند کشور ما بیشتر مبتنی بر فروش منابع خام است. شاخص گروه «کارایی پایه» بر مزیت کارایی نیروی انسانی قرار دارد مانند کشورهای چین و ویتنام و اقتصادهای «دانش پایه» کشورهای توسعه‌یافته هستند که اطلاعات و کاربرد آن نقش موثری در رشد اقتصادی آنها داراست و تولید و بهره‌برداری از دانش سهم عمده‌یی در ایجاد ثروت دارد.

در واقع اقتصاد جدید بیانگر وجوه یا بخش‌های مختلف اقتصادی است که در حال تولید یا به‌کارگیری ابداعات و فناوری‌های جدید برای رسیدن به یک رشد با ثبات و بلندمدت است. براساس تجربیات جهانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد و رشد فناوری‌های جدید است که اغلب به عنوان یک هدف در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مورد توجه است و از این رو بسیاری از کشورها قصد دارند که با پایه‌ریزی طرح‌ها و زیرساخت‌های لازم این عرصه، اقتصاد خود را از سطح اقتصاد وابسته به منابع نفتی به اقتصاد مبتنی بر دانش، ارتقا‌ داده تا از این رهگذر بتوانند با سرعت با تحولات این عرصه هماهنگ شده و از تاثیرات مثبت جانبی آن هم بهره‌مند ‌شوند. در این زمینه بررسی‌های مرکز ملی فضای مجازی نشان می‌دهد برنامه‌های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف روند‌ها و نتایج متفاوتی را داشته است. برخی از آنها برنامه‌های موفقی را به اجرا گذاشته و توانسته‌اند که ICT را به عنوان یک ابزار رشد به سرعت گسترش داده و از فواید آن بهره‌مند شوند اما برخی دیگر باوجود برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش، در عمل نتوانسته‌اند از تاثیرات مثبت آن سهمی داشته باشند. حالا سوال این است وضعیت کشور ما در این بخش چگونه است و آیا کشور ما توانسته در کنار انبوه برنامه‌های اجرایی و حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بخش از مزایا و منافع آن برخوردار شود؟

امروزه تحول فناوری‌های جدید اینترنتی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات طوری همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار داده که سنجش، ارزیابی و پیش بینی اندازه این اقتصاد، ازجمله اهداف توسعه کشورها به شمار می‌رود و این درحالی است که هنوز بخش ICT به‌عنوان یک صنعت زیربنایی کشور در حساب‌های ملی دارای جایگاه و آمار مشخصی نیست و سهم این بخش در اقتصاد کشور براساس آمار و اطلاعات بین‌المللی و نه داخلی برآورد می‌شود. در این میان اثرگذاری اینترنت به عنوان بستر ارائه خدمات و تبادل اطلاعات، از طریق ایجاد یکپارچگی بیشتر میان اقتصاد و جوامع به‌صورت سراسری و جهانی توانسته موجبات توسعه اقتصادی کشورها را فراهم کند به‌طوری که اقتصاد جدید بر جنبه اینترنتی اقتصاد تمرکز دارد و توسعه آن از جهت دامنه تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف باعث شکل‌گیری فضای پیچیده‌یی به‌نام فضای مجازی شده است. یکی از ابعاد توسعه فضای مجازی در کشورها توسعه شبکه‌های پهن‌باند ملی است که به جهت اثرات مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، یکی از برنامه‌های اصلی در اکثر کشورهاست. ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور با مجموعه‌یی از الزامات و ویژگی‌ها، دارای نتایج مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بسیاری برای کشورها است که در این گزارش ابعاد اقتصادی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در اقتصاد تنها یک واژه وجود داشته باشد که بعد از عرضه و تقاضا، اقتصاد را تعریف کند، آن واژه قطعا تولید ناخالص داخلی است. GDP مهم‌ترین شاخص در آمارهای اقتصادی است که همه‌چیز را اعم از تورم و بیکاری تا نرخ‌ها و نسبت‌های مبادلات و قیمت‌ها در دل خود جا می‌دهد. به زبان ساده‌تر GDP یک کشور کل درآمد اقتصادی آن کشور است که به‌عنوان معیارسنجش اقتصادی کشورها شناخته شده است.  در واقع GDP یکی کل درآمد یک کشور و دوم کل هزینه یک کشور را اندازه‌گیری می‌کند. در یک اقتصاد، درآمد و هزینه معادل یکدیگر هستند. اگر هزار تومان یا یک دلار یا یک یورو برای یک خدمت پرداخت کنید، آن پول در عوض تبدیل به درآمد برای شخص دیگری می‌شود.

 

ارسال نظر