کشاورزی

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۷۹

صدور مجوز انتقال 39 میلیون اصله نهال

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون فصل جابه‌جایی نهال در مناطق مختلف کشور است، گفت: در این ارتباط مجوز انتقال 39میلیون اصله نهال از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه صادر شد.

علی طهماسبی روز گذشته در سی و هشتمین سمینار سالانه حفظ نباتات کشور در یزد افزود: اگر نهال از نظر آلودگی به بیماری‌ها کنترل شود، سلامت باغ برای آینده و بازگشت سرمایه مردم نیز تضمین خواهد شد، زیرا جابه‌جایی نهال‌های آلوده فاجعه است، باید مردم به‌خصوص کشاورزان در این زمینه بیشتر آگاه شوند.

وی اضافه کرد: سلامت محصول باید در زنجیره تولید مدنظر باشد، به همین دلیل سازمان حفظ نباتات باید سلامت محصول را در زنجیره کار پیگیری کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: کاربرد سموم بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در باغ‌های انگور خسارت‌زاست، کشاورزان به‌دلیل تاثیر منفی این قبیل سموم در محصولات و نیز صادرات کشمش و محصول انگور، از مصرف آن خودداری کنند.

طهماسبی تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات تاکنون در تمام زمینه‌ها از جمله مهار مگس زیتون در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان موفق عمل کرده و با تشکیل کارگروه و دستورالعمل‌های شفاف موسسه تحقیقات گیاه پزشکی این مشکل رفع شده است. وی یادآور شد: به تازگی به دستور وزیر جهاد کشاورزی ساخت گلخانه‌ها در مقیاس کوچک در دستور کار قرار گرفت که محصولات باید توسط سازمان حفظ نباتات کنترل شود. سی و هشتمین سمینار سالانه حفظ نباتات با حضور مدیران حفظ نباتات و معاونان بهبود و تولیدات گیاهی 31 استان و مدیران ستادی سازمان برگزار شد. 66درصد زمین‌های قابل کشت یزد به محصول باغی اختصاص دارد، این استان در تولید محصول پسته، انار و زردآلو به ترتیب رتبه سوم، چهارم و ششم و در محصول گلخانه‌یی رتبه نخست را در کشور دارد.

خسارت زلزله به دام و طیور کرمانشاه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: براثر وقوع زلزله در استان کرمانشاه ۲۰ میلیارد تومان به بخش پرورش ماهی، ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش دام خسارت وارد شده و ۷۵ واحد مرغداری صنعتی و ۱۲۰ هزار قطعه مرغ تلف شده‌اند.

حسن رکنی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت آسیب‌های ایجاد شده در حوزه دام، طیور و آبزیان به شهرستان‌های استان کرمانشاه بر اثر زلزله اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله به‌طور هفتگی برای برآورد خسارت در حوزه امور دام به شهرهای آسیب‌دیده سفر کرده‌ایم و باید گفت، شهرستان‌های دالاهو، سرپل‌‌ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، اسلام‌آباد، گیلانغرب و جوانرود که بیش از 1900 روستا دارند، با میزان تخریب‌های متفاوت بیشترین آسیب را بر اثر زلزله دیده‌اند. وی با اشاره به اینکه میزان تخریب و آسیب‌دیدگی در برخی روستاهای سه شهرستان سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو به ترتیب بیشتر از بقیه مناطق بوده است، تصریح کرد: به دلیل آنکه نجات جان انسان‌ها از زیر آوارها اولویت بوده است، آواربرداری از روی دام و طیور با تاخیر انجام شده و در نتیجه میزان تلفات در این حوزه زیاد بوده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با بیان اینکه به دلیل سنتی بودن سازه‌های نگهداری دام و طیور در روستاها که عموما از سنگ و خشت گل بوده است، شرایط آسیب‌پذیری را بالا برده افزود:

 8300 واحد دامپروری و دامداری روستایی که نوعا در کنار ساختمان‌های مسکونی روستایی بودند، خسارت جدی دیدند و برآوردهای اولیه حاکی از آن است که حدود 300 میلیارد تومان حجم خسارتی است که به واحدهای دامداری وارد شده است. رکنی همچنین به این نکته اشاره کرد که 75واحد مرغداری صنعتی در شهرستان‌های این استان بر اثر زلزله تخریب یا آسیب دیده‌اند که 120هزار قطعه مرغ در آنها تلف شده‌اند.

 دفن بهداشتی لاشه‌های دام به همراه آهک

فارس، پرسید باتوجه به حجم تلفات دام و طیور در این منطقه چه کارهایی برای جلوگیری از شیوع بیماری ناشی از لاشه‌های حیوانات تدبیر کرده‌اید، گفت: اکیپ‌های دامپزشکی از همان روزهای اول به دفن بهداشتی لاشه‌های دام به همراه آهک در مناطق مشخص شده اقدام کرده‌اند که خود روستاییان هم در این زمینه کمک‌های بسیاری کرده‌اند. وی افزود: همچنین بیش از صد دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین از پیمانکاران وزارت جهاد کشاورزی به روستاییان در امر آواربرداری کمک کرده‌اند که این فعالیت‌ها نیز همچنان ادامه دارد.

 تخریب 272 واحد پرورش ماهی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین به آسیب‌هایی که در بخش شیلات بر اثر زلزله وارد آمده هم اشاره کرد و گفت: منطقه ریجاب از بخش‌های شهرستان دالاهو رودخانه‌یی دارد که از کوهستان سرچشمه می‌گیرد و به طول 4 تا 5 کیلومتر در دوطرف رودخانه تاسیسات پرورش ماهی راه‌اندازی شده است. به‌طوری که 102 واحد بالادست رودخانه و به‌طور پراکنده حدود 170 واحد در بقیه دیگر نقاط این رودخانه به امر پرورش ماهی مشغول بودند که پس از زلزله به دلیل حرکت سنگ‌های حجیم و رها شدن ‌آنها از روی کوه 272 مزرعه پرورش ماهی در این رودخانه آسیب دیده‌اند. رکنی خاطرنشان کرد: دیواره استخرهای پرورش دچار شکستگی شده یا بخش‌هایی از جریان آب مسدود شده تا جایی که یا ماهی‌ها تلف شده‌اند یا له شده‌اند یا در رودخانه رها شده و رفته‌اند. البته گل‌آلودگی آب هم سبب ایجاد تلفات سنگین در ماهیان پرورشی شده تا جایی که بیش از 20 میلیارد تومان به پرورش ماهی در این منطقه آسیب وارد شده است. وی به اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت بخش دام و طیور در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نزدیک به 2هزار تن جو رایگان در اختیار دامداران آسیب‌دیده استان کرمانشاه قرار گرفت که تاکنون یک‌هزار تن آن توزیع شده است. همچنین 250 تن سرشاخه نیشکر به عنوان خوراک دام از استان خوزستان به صورت رایگان به این منطقه ارسال شده است.

 ضدعفونی اماکن دامی 580 روستا

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در پایان ضدعفونی اماکن دامی 580 روستا توسط سازمان دامپزشکی را از دیگر کارهای انجام شده عنوان کرد و گفت: به مرور برای بقیه روستاها هم این مساله در دست اقدام است.

 

 

ارسال نظر