اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۸۶

مقابله با فساد ماموران مالیاتی

به گزارش «ایسنا»، دوانی درباره راهکار مقابله با فساد ماموران مالیاتی می‌گوید: بالاترین مقامات کشور اظهار می‌کنند که فساد در کشور نهادینه شده است. البته فساد در همه دستگاه‌ها هست ولی طبیعتا در دستگاه‌هایی که با پول سرو کار دارند بیشتر درگیر فساد هستند. مثلا وزارت آموزش و پرورش طبیعتا از این منظر کمتر دچار مشکل شود، ولی به هر حال در این وزارتخانه نیز ممکن است مشکل فروش سوال پیش بیاید. وقتی می‌گوییم فساد نهادینه شده است یعنی در ابعاد بسیار گسترده‌یی این مشکل وجود دارد و در اغلب دستگاه‌ها نیز به اشکال مختلف دیده می‌شود.

او افزود: با این حال در وزارتخانه‌یی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی که در آن پول جریان دارد و به ویژه سازمان امور مالیاتی که در آن تعداد زیادی مامور با پول سرو کار دارند و ممکن است افراد بیشتری تحت تاثیر قرار گیرند و این موضوع خود را بیشتر نشان دهد. طبیعی است که اگر طرح جامع مالیاتی فعال و همه فعل و انفعالات مالیاتی الکترونیکی شود و همچنین ارتباطات مامور با مودی قطع شود امکان فساد کمتر می‌شود؛ اتفاقی که در کشورهای توسعه‌یافته نیز مشاهده می‌شود.  این کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: در نظر داشته باشید که به هر حال در همه کشورها فساد وجود دارد، حتی اگر بهترین سیستم‌ها به کار گرفته شود، اکنون هیچ کشوری مدعی نیست که فساد در آن اصلا وجود ندارد. همانطور که در شاخص فساد در دنیا هیچ کشوری نمره ۱۰ نمی‌گیرد بهترین کشورها هم مثلا نمره 9.6 می‌گیرند، ولی متاسفانه در کشوری مانند کشور ما خط قرمز رد شده است و باید برای برون‌رفت از این وضعیت چاره‌جویی شود.  وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: ما باید کوشش کنیم که فساد در ایران را به حداقل ممکن برسانیم طبیعی است که تنها راهکار آن الکترونیکی کردن پروسه‌های بروکراتیک در ایران است. به این ترتیب که ماموران به ویژه در بخش‌های مالی مستقیما با مردم در تماس نباشند. در بخش مالیاتی نیز رفع مشکل فساد در گروی فعال کردن نظام جامع مالیاتی است و البته منکر ضرورت ایجاد فرهنگ پاکدستی و تصفیه درونی دستگاه‌ها نیز نمی‌توان بود.

واگذاری سهام دو شرکت دولتی در آذرماه

سازمان خصوصی‌سازی سهام دو شرکت دولتی را ۱۳ آذر امسال واگذار می‌کند.  به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، سهام دو شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز ۱۳ آذرماه امسال واگذاری می‌شود که براین اساس 97.261درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس با سرمایه ۶۶۶ میلیارد و ۹۶۳ میلیون ریال به صورت وکالتی در این روز روی میز مزایده خواهد رفت.  این بلوک، ۶۴۸ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲ سهم شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس را شامل می‌شود که به قیمت پایه هر سهم ۸۲۴۸ ریال و ارزش کل پایه ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۱۲۰هزار و ۴۹۶ ریال به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله برای این واگذاری قیمت‌گذاری شده است.  همچنین ۹۵درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت با سرمایه ۸۵۰ میلیون ریال به صورت وکالتی در روز ۱۳ آذرماه امسال واگذار خواهد شد.  براساس این گزارش، این بلوک ۸۰ میلیون و ۷۵۰ هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت نیز قرار است به قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۷۶۵ ریال و ارزش کل پایه ۹۵۰ میلیارد و ۲۳میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۴ ساله واگذار شود.

تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی

مهلت ارسال فهرست معاملات فصول بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۶ تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ تمدید شد.  به گزارش ایبِنا، سیدکامل تقوی‌نژاد؛ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی فصول بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: «براساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی هامش نامه پیشنهاد، در اجرای اختیارات تبصره (۳) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی، مهلت ارسال اصلاعات فهرست معاملات بهار، تابستان و پاییز سال ۱۳۹۶ تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ (15/۲/۱۳۹۷) تمدید می‌شود.

ابلاغ مقررات جدید کالای همراه مسافر

گمرک ایران در بخشنامه جدیدی نحوه ورود کالای همراه مسافر را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایبِنا، براساس این بخشنامه تمامی گمرکات باید صرفا براساس ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی نسبت به اعطای معافیت اقدام کرده و از اعطای معافیت مسافری براساس وزن کالا به صورت کیلویی خودداری کنند.

در بند دیگری از این بخشنامه گمرکات موظف شده‌اند این رویه را در سامانه مسافری مانند روال گذشته انجام دهند و جهت رفع ایرادات در این خصوص با هماهنگی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کنند.  همچنین گمرکات باید نسبت به ثبت مشخصات مسافر براساس گذرنامه و کنترل سقف کالای قابل ورود و حصول اطمینان از عدم استفاده قبلی از معافیت در طول سال، موضوع ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی از طریق سامانه مزبور اقدام کنند.

براساس این بخشنامه ارزش‌گذاری مسافری براساس ارزش‌های ثبت شده در سامانه ارزش کالایی گمرک (TSC) به آدرس tsc.irica.co امکان‌پذیر است. در بند دیگری از این بخشنامه آمده است، گمرکات ضمن استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری چمدانی، تا حدامکان باید با استفاده از ظرفیت‌های این دستگاه‌های کالاهای مسافری را ارزیابی کنند.

 

 

ارسال نظر