اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۰۲

 انعقاد خط اعتباری ۴۰ میلیارد دلاری

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از انعقاد خط اعتباری حدود ۴۰ میلیارد دلاری با بانک‌های بین‌المللی خبر داد.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح نشست دیروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: سیف رییس کل بانک مرکزی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد در نشست دیروز کمیسیون حضور یافتند و بانک مرکزی گزارشی درباره اجرای تبصره (3) قانون بودجه درخصوص فاینانس‌های خارجی ارائه کرد که بر این اساس حدود 40 میلیارد دلار خط اعتباری با بانک‌های بین‌المللی بین بانک‌ها منعقد شده است که این 40 میلیارد دلار به تفکیک بانک، تفکیک طرف خارجی و تفکیک طرح مشخص است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گزارشی از سازمان برنامه و بودجه خواسته شد که آیا این فرآیند طی شده و منجر به عملیات شده است یا خیر، افزود: مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه گزارشی ارائه دهد تا مشخص شود چه مقدار از این قراردادها عملیاتی شده است البته در هر صورت کار بانک مرکزی اقدامی ارزشمند بوده و خطوط اعتباری بین بانک‌ها تعریف شده و قراردادها با بانک‌های بین‌المللی منعقد شده که شامل بانک چین، هند، کره‌جنوبی، اتریش و آذربایجان می‌شود و این گام موثری بوده که برداشته شده که امیدواریم مابقی بخش‌های دولت نیز در این بخش ورود کنند.

تاجگردون با اشاره به دستور کار دوم کمیسیون متبوعش ادامه داد: مسوولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه گزارشی درخصوص نحوه اجرایی کردن سریع برداشت 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به اشتغال در حوزه روستا و شهرهای کوچک ارائه کردند که در محدوده زمانی مقرر شده آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شده است.

وی یادآور شد: گزارشی که از سازمان برنامه‌ و بودجه و وزارت تعاون به‌عنوان ناظرین کل اخذ شد، بیانگر این است که دولت گام‌های اولیه را برداشته و ضمن اینکه گزارش کاملی از آنها اخذ شد گزارشی از نحوه تخصیص منابع استان‌ها دریافت شد که این نحوه تخصیص براساس شاخص‌های جمعیت، نرخ بیکاری و همچنین عکس درآمد سرانه و اعمال ضریب آنها صورت می‌گیرد.

تاجگردون با بیان اینکه ضریب جمعیت یک، نرخ بیکاری 3‌ و عکس درآمد سرانه 2 است، افزود: با اعمال این ضرایب سهم هر یک از استان‌ها مشخص شده که از دستگاه‌های متولی درخواست شد که این منابع هر چه سریع‌تر به دست متقاضیان برسد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از دو ماه مرحله دوم گزارش‌گیری از نهادهای متولی انجام می‌شود که امیدوارم این منابع به متقاضیان در روستاها و شهرها برسد و متناسب با جدول تنظیم شده بتوان تا حدی مساله بیکاری را رفع کرد.

 استفاده از امکانات سازمان تملیکی برای زلزله‌زدگان

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی بر بهره‌گیری از تمام توان و امکانات این سازمان برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر غرب کشور تاکید کرد.

به گزارش ایبِنا، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اعزام یک تیم متشکل از مسوولان و معاونان این سازمان به مناطق زلزله‌زده غرب کشور به‌ویژه استان کرمانشاه، تمام توان و امکانات خود را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر به‌کار گرفت.

روابط عمومی این سازمان اعلام کرد: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری برای به‌کارگیری از تمام ظرفیت‌های نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای کمک به آسیب‌دیدگان و زلزله‌زدگان و اجرای عملی دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی این سازمان از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی خود جهت کمک به مردم شریف ۵ استان زلزله‌زده غرب کشور به‌ویژه استان کرمانشاه استفاده خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: گروه اعزامی از سوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان کرمانشاه مستقر می‌شود و با استفاده از امکانات ملی و استانی این سازمان به‌ویژه امکانات مدیریت اموال تملیکی استان‌های همجوار غرب کشور تمام تلاش خود را در جهت کاهش آلام و دردهای مردم شریف زلزله‌زده انجام می‌دهد.

 ۱۰۰ درصد کالاهای وارداتی از گمرک کنترل می‌شود

گمرک ایران اعلام کرد: تمام کالاهای وارداتی به گمرکات کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کنترل می‌شود و رصد کالاهای وارداتی با استفاده از فناوری اطلاعات، هوشمند شده است.

به گزارش مهر براساس اعلام گمرک ایران، هم‌اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می‌شود به‌صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، فاکتور الکترونیک، عدل‌بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان‌های همکار گمرک تطبیق و در صورت هرگونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به‌صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می‌کند.

یکی از مزیت‌های مهم سامانه‌های الکترونیکی گمرک، ذخیره‌سازی اطلاعات تمام کالاهای وارداتی و چگونگی اظهار و اسناد مرتبط با کالاهاست که این اطلاعات از ابتدای راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی در بانک اطلاعات این سامانه ذخیره‌سازی و در خدمت مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.

هم‌اکنون گمرک ایران برای مبارزه با تخلفات در مرحله نخست اطلاعات اظهاری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی را با اطلاعات بارنامه، مانیفست، بیمه، ثبت سفارش، قبض انبار، مجوزهای سازمان‌های همکار، گواهی مبدا، فاکتور خرید، عدل‌بندی، نظر ارزیاب و کارشناس به‌صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق می‌دهد و در صورت هرگونه مغایرت در هر مرحله روند تشریفات گمرکی به‌صورت خودکار قفل می‌شود.

 

ارسال نظر