در آمار رشد، تنها بنگاه‌های بزرگ را لحاظ کردیم

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۷۹

گروه اقتصادکلان  

با اینکه مدتی است، ورق رشد اقتصادی برگشته و آمارهای مثبت از این شاخص گزارش می‌شود اما باز هم این انتقاد پیاپی مطرح می‌شود که آمارهای اعلام‌ شده برای رشد اقتصادی برای مردم ملموس نیست. دو دستگاه مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در ایران مسوولیت تولید آمار را بر عهده دارند که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. در این میان با وجود اختلافات آمارهای اعلام ‌شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به نظر می‌رسد که کارشناسان آمارهای بانک مرکزی را قابل استنادتر قلمداد می‌کنند؛ هرچند به صورت رسمی تولید آمار برعهده مرکز آمار ایران است. این رویکرد را می‌توان بیشتر به سابقه طولانی‌تر بانک مرکزی در تولید آمار نسبت داد.

سپیده صالحی مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران در این خصوص به دفاع از عملکرد مرکز آمار ایران پرداخته و گفته است که ساختن آمار یا دروغگویی درباره آمارها غیرممکن است. ممکن نیست عددی به دست‌ آید و عدد دیگری اعلام شود، چراکه اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد کارشناسان هم نسبت به مسوولان اعتراض خواهند کرد.

صالحی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین به ارائه توضیحی در خصوص آمارهای رشد اقتصادی مربوط به فصل بهار پرداخت و گفت که در محاسبات این آمار تنها رشد اقتصادی بنگاه‌های بزرگ لحاظ شده و رشد بنگاه‌های کوچک که مردم بیشتر با آنها سر و کار دارند، در رقم رشد اقتصادی فصل بهار محاسبه نشده است.

وی در خصوص اختلافات موجود میان آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: «اطلاعات مربوط به نرخ رشد ارائه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار بارها در برخی جلسات کارشناسی مشترک با حضور کارشناسان مرتبط بررسی و کارشناسی شده است و مطمئنا هر یک از این دو نهاد به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط خودش اعتماد دارد و آن را قابل دفاع می‌داند. مرکز آمار تمام فرآیندها و روش‌های تهیه اطلاعات را بر اساس اصول علمی و بر مبنای استانداردها، طبقه‌بندی‌ها و دستورالعمل‌های بین‌المللی و استاندارد برنامه‌ریزی کرده است و اجرا می‌کند. علاوه بر این در تمام مراحل انجام کار، با به‌کارگیری چارچوب‌ کیفیت و محاسبه ۱۱۱نماگر و بیش از ۷۰۰ شاخص، تمام فرآیندها را کنترل می‌کند.»

صالحی با بیان اینکه سفارشی کار کردن یا به مذاق کسی آمار تولید کردن، جایی در هیچ یک از مراحل کار ندارد، افزود: «دستورالعمل‌ها همه حد و مرزها را مشخص کرده‌اند. مثلا در مصرف واسطه چه قلمی باید محاسبه شود و در چه قلمی نباید حساب شود. نمی‌شود به راحتی در آنها دست برد و مثلا عدد کوچک‌تری را از ستانده کم کرده تا ارزش افزوده بیشتری به‌دست آید.»

وی تصریح کرد: «معمولا اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران روندی همسو دارند گرچه در برخی موارد تفاوت‌هایی داشتند، ولی در کل برای کسی که برنامه‌ریزی انجام می‌دهد، تفاوت‌های اعداد اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل درک هستند.»

 

 

ارسال نظر