گمرک

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۰۶

قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی

رییس کل گمرک ایران میزان قاچاق کالا از مبادی رسمی را ۹۰۰میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در برنامه‌ریزی جدید، قصد داریم گمرک در ورود و خروجی مناطق آزاد را کنترل کنیم.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، فرود عسگری اعلام کرد: ما مدعی هستیم که گمرک به برکت استقرار سامانه الکترونیکی و لایه‌های مختلف کنترلی زیر ۹۰۰میلیون دلار قاچاق در سال دارد. رییس کل گمرک درباره برنامه این سازمان برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به مناطق آزاد گفت: برای مناطق آزاد اخیرا تفاهمنامه‌یی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منعقد کردیم که گمرک در ورودی و خروجی مناطق آزاد کاملا مستقر باشد که این پذیرفته شده و مصوبه مربوط به آن را دولت صادر کرده است.

عسگری گفت: الان مناطق آزاد همراه با ما هستند و در ارس و اروند در روزهای آینده گمرک را افتتاح خواهیم کرد و قرار است کل کالاهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند در سامانه گمرک ثبت اطلاعات شده و ارزش کالا محاسبه شود و در اختیار سازمان مناطق آزاد قرار گیرد و آنها براساس ارزش‌گذاری ما می‌توانند عوارض بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۴ قانونی مصوب شد که ورود یک‌سری از کالاهای امریکایی به کشور ممنوع شد ولی درحال حاضر ما در بازار شاهد حضور چنین کالاهایی در بازار هستیم، این کالاها چگونه به بازار ما راه یافته‌اند؟گفت: کالاهایی که ورود آنها ممنوع شده از جانب سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش نمی‌شود و حتی خودروهایی که با برندهای بی‌ام و یا مشابه در امریکا ساخته شده، اجازه ترخیص از گمرک داده نمی‌شود و احتمالا اگر چنین مواردی مشاهده می‌کنید باید از جاهای دیگر پیگیر باشید.

 

ساماندهی معافیت‌های گمرکی

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی از گمرکات غیرضروری است که باید حذف و در مقابل گمرکات پرکار تقویت شود.

به گزارش ایبنا، سیدحمید پورمحمدی در جلسه بررسی عملکرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی با موضوع استقرار گمرک الکترونیک گفت: سازمان برنامه و بودجه تجهیزات مورد نیاز گمرک الکترونیکی را تامین مالی می‌کند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر لزوم اتصال سامانه توسعه تجارت و گمرک الکترونیکی افزود: معافیت‌های غیرضروری گمرک نیز باید شناسایی و حذف شود. وی با تقدیر از اجرای سامانه گمرک الکترونیک گفت: با اجرای این سامانه زمان ترخیص کالا از ۲۶ به ۳روز و صادرات کالا از ۷روز به یک روز و گاهی چند ساعت تقلیل یافته است.

پورمحمدی با بیان اینکه ۲۹دستگاه به این سامانه متصل است که به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و کاهش فساد کمک می‌کند، افزود: با این سامانه کشفیات قاچاق ۵۰ درصد افزایش یافته و گمرک کشور در کشف مواد مخدر و روانگردان رتبه اول را به دست آورده است. وی تصریح کرد: البته با وضع مطلوب فاصله داریم و باید تلاش بیشتر کنیم.

 

ارسال نظر