اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۳۷

نرخ تورم تولید‌کننده به 8.9 درصد رسید

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌میزان 8.9 درصد افزایش یافته است.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 11.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.  این شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد 250.6 رسید که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش داشته است.

اولویت‌های برنامه ششم در بودجه ۹۷ برجسته شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید تلاش کند اولویت‌های برنامه ششم را در بودجه ۹۷ برجسته نماید.  به گزارش مهر، علی اسماعیلی در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری مهر درباره اینکه اولویت‌های دولت در بودجه ۹۷ باید برمبنای چه مواردی قرار بگیرد، اظهار کرد: اولویت برنامه ششم، 4 مورد شامل آب، ریل، محیط‌زیست، فاضلاب و زباله است، بر همین اساس هم دولت باید تلاش کند در بودجه ۹۷ این اولویت‌ها را برجسته کند.  عضو کمیسیون اقتصادی افزود: به عبارتی مجلس و دولت باید اولویت‌های برنامه ششم را در بودجه۹۷ برجسته کنند.

تازه‌ترین آمار واگذاری‌های دولت در سال جاری

از ابتدای امسال تا به امروز، یک‌هزار و ۱۴۴میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است.  به گزارش ایبِنا، بررسی آمار واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد در این مدت یک‌هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میان ۱۰۲ میلیارد ریال از طریق بورس و یک‌هزار و ۴۲ میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است.  همچنین از واگذاری‌های صورت گرفته در سال جاری تا به امروز، یک‌هزار و ۱۳ میلیارد ریال به‌صورت بلوکی و ۱۳۱ میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی صورت گرفته است. افزون بر این، از یک‌هزار و ۱۴۴میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته در این مدت، یک‌هزار و ۳۹میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و ۱۰۵میلیارد ریال متعلق به گروه ۲ واگذاری‌ها بوده است.  این در حالی است که طبق قانون سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود و این مهلت در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تمدید شده است. البته براساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری ۳۳۷ بنگاه واگذار شود که از این میان تعداد ۲۳۰بنگاه در گروه یک و ۱۰۷ بنگاه در گروه ۲ قرار دارند که باتوجه به روند واگذاری‌ها به نظر می‌رسد اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور در سال ۹۷ هم تمدید شود.

جزئیات کشف محموله قاچاق کودک

گمرک ایران از کشف هشتمین محموله قاچاق انسان در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: در محموله جدید قاچاق انسان تعداد ۶ کودک هم شناسایی شده است.

به گزارش ایبِنا، ماموران گمرک بازرگان در بازرسی از محموله‌های خروجی به کمک رصد اطلاعات و تجهیزات کنترلی موفق به کشف ٦ کودک، ٢ زن و یک مرد از داخل یک تریلر چادری شدند. این افراد قصد داشتند با مخفی شدن میان پارچه‌ها در یک دستگاه کامیون خروجی به‌صورت غیرقانونی از ایران خارج شوند. این تریلر حاوی بار صادراتی بود که در گمرک لطف‌آباد پلمب‌ می‌شود اما در میانه راه بخشی از قسمت بالایی چادر برش داده می‌شود و تعداد

 ۶ کودک، ۲ زن و یک مرد لابه‌لای پارچه‌ها جاسازی می‌شوند. ماموران گمرک هنگام کنترل محموله‌های خروجی با رصد اطلاعات سامانه‌های هوشمند به این محموله مشکوک و در بازرسی و کنترل داخل محموله به کمک دستگاه‌های پیشرفته کنترلی موفق می‌شوند تعداد ۹ نفر که لابه‌لای پارچه‌ها مخفی شده بودند را کشف کنند.  هویت این افراد توسط ماموران گمرک شناسایی شده و این افراد تابعیت یکی از کشورهای همسایه را دارند و براساس اطلاعات اولیه قصد داشتند از طریق ترکیه به اروپا بروند. این افراد جهت تحقیقات بیشتر و بررسی انگیزه‌های این اقدام و شناسایی هویت کودکان دراختیار مراجع قضایی قرار گرفته‌اند. گمرک ایران براساس ارزیابی‌های سازمان جهانی گمرک رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق و رتبه نخست دنیا را در مبارزه با قاچاق موادمخدر دراختیار دارد. هم‌اکنون گمرکات ایران مجهز به تجهیزات پیشرفته کنترلی و سگ‌های جست‌وجوگر است. ماموران گمرک فقط در سال ۱۳۹۵ موفق به کشف ۴۸۰ مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور شدند.

تورم 7.6درصدی نهاده‌های ساختمانی مسکونی تهران

مرکز آمار ایران اعلام کرد: درصد تغییرات شاخص کل نهاده‌های ساختمانی مسکونی شهر تهران در 4فصل منتهی به فصل تابستان سال 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 9.9درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (7.6درصد) افزایش داشته است.  به گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل تابستان 1396 (برمبنای سال پایه 1390) که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان 1396 برابر با 211.6‌ که نسبت به فصل قبل (197.1) 7.3درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (186.5) 13.4درصد افزایش داشته است.  شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل تابستان 1396 برابر با 215.2 است که نسبت به فصل قبل 12.5 درصد افزایش داشته است.  شاخص گروه «گچ و گچ­کاری» در فصل تابستان 1396 برابر با 201.3 است که نسبت به فصل قبل بدون تغییر بوده است.

 

ارسال نظر