کوه یخ اموال دولتی

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۷۶
کوه یخ اموال دولتی

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی از سخنرانان نخستین همایش ملی مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت با اشاره به اینکه دولت بزرگ‌ترین ثروت ملی را دارد، اظهار کرد: در اقتصاد نفتی، اقتصاد دولتی است و با امکانات و ثروتی که دارد مانند یک کوه یخ است که یک دهم آن دیده می‌شود و به همین دلیل می‌خواهیم 9/0 آن را عیان کنیم. وی ادامه داد: دولت به نیابت از ملت این امانت‌ را بر عهده داشته و باید نفع آن به مردم برسد. کرباسیان با اشاره به بدهی‌های کلان دولت تصریح کرد: با این همه امکانات و دارایی، بدهی‌های زیادی داریم.

وزیر اقتصاد، افزود: اگر نرخ بازدهی اموال و دارایی دولت را یک درصد افزایش دهیم، تولید ناخالص داخلی نیز یک درصد بهبود می‌یابد.

وی یادآور شد: شفافیت مالی و صحیح اموال دولتی و اولویت‌های اقتصادی در دستور کار ماست و به صورت خاص آن را دنبال می‌کنیم. تاکنون توجه زیادی به این موضوع نشد چون کشور نفت‌زده بوده است و مثل بچه پولدارها به این اموال مثل پول خرد نگاه می‌کردیم.

کرباسیان یکی از پروژه‌های کلیدی را مولدسازی و مدیریت اموال دولتی دانست و گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 33پروژه برای وزارت اقتصاد تعیین شده که 2.5برابر بیشتر از سال 95 است. وی تاکید کرد: نظام بنگاه‌داری نوین دولت، سامانه پکپارچه شرکت‌های دولتی و دیگر پروژه‌ها شامل این موارد است.

کرباسیان به جهت‌گیری مولدسازی و مدیریت اموال دولتی پرداخت و یادآور شد: برقراری انضباط مالی و کاهش وابستگی بودجه به نفت در مدیریت اموال دنبال می‌شود. تعداد صفرهای ارزش دارایی‌های دولت آن قدر زیاد است که نمی‌توانم آن را بگویم، آن قدر پولدار بودیم و خودمان نمی‌دانستیم. به گفته وزیر اقتصاد، این اموال می‌تواند پشتوانه‌یی برای انتشار اوراق، صکوک و مشارکت باشد، برای تحقق 8 درصد رشد سالانه برنامه ششم نزدیک 2.7 درصد از بهره‌وری را یعنی به کارگیری مناسب از ظرفیت‌ها و امکانات است. وی افزود: سامانه سادا تشکیل شده و 3400دستگاه اطلاعات اموال خود را در سامانه ثبت کرده است. در حال حاضر زمین‌های بلااستفاده زیادی داریم که می‌تواند بهینه استفاده شود.

کرباسیان به برنامه‌های آینده اشاره کرد و گفت: تدوین لایحه جامع مدیریت دارایی‌های دولت به هیات وزیران تقدیم می‌شود همچنین الزام قانونی و آیین‌نامه خاص برای ثبت اموال دولتی در سادا تهیه خواهد شد. موضوع دیگر برآورد ارزش دارایی‌هاست و نیز به دنبال اصلاح قانون محاسبات کشوری و اعمال مدیریت دارایی دولت هستیم.

 

 

ارسال نظر