نرخ بهره فاینانس بیشتر از 7 درصد نیست

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۲۷

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بهره فاینانس‌های منعقد شده بیش از ۷درصد نیست و جزئیات آن به نوع پروژه‌ها بستگی دارد، گفت: در تلاشیم تا رتبه اعتباری کشور کاهش یابد.

محمد خزاعی در گفت‌وگو با فارس در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور امریکا مبنی بر اینکه کشورها و بانک جهانی خطوط اعتباری در اختیار ایران قرار ندهند، اظهار داشت: ارتباط ما از جهت تامین منابع با نهادهای جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول حدود 10سال است قطع شده، چون امریکایی‌ها رای بالا را دارند و به لحاظ اجرایی و عملی مساله جدیدی نیست.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در رابطه با تامین منابع مالی با کشورها رایزنی و گفت‌وگو داریم، تصریح کرد: اظهارات رییس‌جمهور امریکا اعتباری برای ما ندارد و حتی در کشور خودش هم اعتبارش را کم‌کم از دست خواهد داد. رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی با بیان اینکه رابطه پولی با صندوق بین‌المللی پول نداریم، گفت: برای برخی مسائل مثل زلزله گیلان از موسسات توسعه‌یی مالی دنیا منابع اخذ شده با توجه به سیاست‌ها و مشکلاتی که در بانک جهانی داریم هنوز اتفاقی نیفتاده و طی هشت ماه گذشته رایزنی فشرده‌یی را آغاز کردیم تا منجر به آغاز همکاری در جهت محیط زیست، مشکلات دریاچه ارومیه و انتقال تجربیات صورت بگیرد اما از لحاظ تامین مالی هنوز همکاری نداریم.

خزاعی در مورد خطوط اعتباری اتریش و دانمارک عنوان کرد: با بانک دانمارکی یک میلیارد یورو خط اعتباری منعقد شده و پروژه‌هایی که بخواهند از این فاینانس استفاده کنند باید تامین مالی 15درصدی و مصوبه شورای اقتصاد و مباحث دیگر را طی کنند و پس از امضای قرارداد به اوربانک اتریش معرفی می‌شوند و تا مادامی که پروژه‌یی از سوی بانک عامل معرفی نشده و منابع استفاده نشود، تعهد بدهی‌آوری برای کشور نیست.

وی ادامه داد: فرض بر اینکه موفق شویم 70میلیارد دلار تامین مالی امضا کنیم اما اگر منجر به قرارداد اجرا نشود تعهد و بدهی برای کشور ایجاد نخواهد کرد.

این مقام مسوول تاکید کرد: از این خط اعتباری بخش خصوصی و دولتی می‌توانند، استفاده کنند به شرط آنکه مراحل اداری داخلی را طی کرده باشند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد شرایط دریافت فاینانس پروژه‌های دولتی بیان داشت: طی شدن مجوزهای ماده 62 قانون محاسبات عمومی، تامین بودجه و نظر شورای اقتصاد لازم است. وی ادامه داد: بخش خصوصی هم باید تضامین لازم را به بانک عامل بدهد.  رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی با بیان اینکه استفاده از خطوط اعتباری یک سقف کلی در کشور دارد، بیان داشت: سقف بدهی‌ها در بودجه و ظرفیت این استفاده از آن سنجیده می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: متوسط سالانه 30میلیارد دلار باید منابع خارجی جذب شود و بانک مرکزی تعیین می‌کند که سقف قابل استفاده چه میزان باشد.

 

ارسال نظر