اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۳۶

دسترسی به اطلاعات گمرک لحظه‌ای شد

رییس کل گمرک ایران اعلام کرد: دسترسی لحظه‌یی به اطلاعات صادرات، واردات و ترانزیت به کمک بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور فراهم شد.

به گزارش تسنیم، فرود عسگری در دومین نشست شورای اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر فراهم شدن دسترسی لحظه‌یی به اطلاعات صادرات، واردات و ترانزیت کالا گفت: دسترسی لحظه‌یی به اطلاعات صادرات، واردات و ترانزیت به کمک بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور فراهم شده است.

رییس کل گمرک ایران اظهار کرد: بانک اطلاعات تجارت خارجی در گمرک ایجاد شده که اطلاعات قابل انتشار این بانک اطلاعاتی براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سایت گمرک ایران قرار داده می‌شود. وی افزود: در عصری قرار داریم که سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاست و این امر کار روابط عمومی‌ها را دشوارتر کرده است. اطلاع از شرح وظایف دستگاه‌ها و انعکاس به موقع اطلاعات از دیگر مواردی است که روابط‌ عمومی‌ها باید به آن توجه داشته باشند. رییس کل گمرک ایران گفت: گمرک از یک سامانه بسیار قوی برخوردار است. کارهای این سامانه از سال 92 آغاز شده و کار بسیار سختی بود. سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سخت‌ترین رویه‌ها مثل واردات که از پیچیدگی زیادی برخوردار است و مقررات زیادی دارد، اجرایی شد. عسگری افزود: با اجرایی شدن این سامانه حجم انبوهی از اطلاعات را تولید کردیم و در رویه‌های واردات، صادرات، ترانزیت و مبارزه با قاچاق و... یکی از کارهای بزرگی که شد این سامانه است. وی گفت: از دستاوردهای دیگر این سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در گمرک ایران است که هم‌اکنون دسترسی به این اطلاعات لحظه‌یی است و ریز اطلاعات را در سامانه داریم.

رتبه‌بندی دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد اقتصاد مقاومتی

رییس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به نام‌گذاری این سال به نام تولید و اشتغال، ستاد وارد مرحله جدیدی شد و بسته‌های پنج گانه رونق و تولید ابلاغ شد که این بسته‌ها درحال اجراست.

به گزارش فارس مجید خالصی، رییس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد دستگاه‌ها و نقاط قوت و ضعف در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت نفت بیشترین جهش را داشته است و رشد تولید ناخالص نفتی بیشتر بوده و با توجه به تاکید ستاد برای حرکت بخش نفت و استفاده از ظرفیت‌ها در میادین مشترک نفتی این رشد صورت گرفته است. خالصی افزود: بعد از نفت بخش‌های دیگر هر کدام به سهم خود خوب عمل کرده‌اند. بخش کشاورزی در زمینه محصولات راهبردی و اساسی توانست نقش خوبی ایفا کند؛ وزارت اقتصاد در بخش‌های نرم‌افزاری و گمرک و اصلاح نظام پرداخت‌ها در خزانه توانست تحولات بومی داشته باشد. بخش‌های مختلف که پروژه به عهده آنها بود، روند مثبتی داشته‌اند.

وی افزود: ممکن است برخی وزارتخانه‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌یی نداشته باشند که شاید مصلحت نبوده یا موانعی ایجاد شده و منبع مالی لازم تامین نشده است اما ستاد در رابطه با تسهیل اجرای این پروژه‌ها توانست کمک کند. ارزیابی کلی مثبت و تاثیرگذار بوده است.

خالصی درباره بهره‌وری نیز گفت: متغیر بهره‌وری در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌شود. نکته اساسی این است که برای ارتقای بهره‌وری باید از ظرفیت‌ها استفاده شود، نوآوری داشته باشیم و میزان استفاده از منابع را نیز ارتقا دهیم. در بهره‌وری هم کارایی و هم اثربخشی داریم.

او افزود: در تمام پروژه‌هایی که تعریف شده است، اقداماتی که باید توسط وزارتخانه‌ها انجام شود و پروسه زمانی مشخص شده است. در مجموع این کار موجب ارتقای منابع و بهره‌وری در آن بخش می‌شود. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به بهره‌وری اشاره شده است. چرخه بهره‌وری باید در 20بنگاه اجرا شود. مجموعه این سیاست‌ها در کنار دیگر سیاست‌های دولت توانست تورم را کنترل کند و از رکود خارج شویم. براساس اعلام سازمان آمار در سال 96 روند رشد اقتصادی ادامه داشته است. خالصی گفت: برای اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی شاخص‌هایی تعیین شد که ابلاغ شد. محاسباتی سازمان برنامه بودجه داشت که شاخص ترکیبی تولید شد که نشان داد، حرکت ما به سمت مقاوم‌تر شدن اقتصاد بوده است. نرخ بیکاری کاهش یافته که نتیجه تلاش‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است. سهم اشتغال در بخش صنعت بیشتر بوده است. نرخ تورم را نیز کاهش داده‌ایم. بخش مسکن هم حرکت مثبت داشته است.

فرار ۳۰ درصدی مالیاتی در کشور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه شاهد فرار ۳۰درصدی مالیاتی در کشور هستیم از دولت خواست هر چه زودتر لایحه جامع نظام مالیاتی را به مجلس ارسال کند.

به گزارش خانه ملت، حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه سالانه ۱۴تا ۳۰هزارمیلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: فرار مالیاتی به عدم قانون جامع نظام مالیاتی برمی‌گردد که انتظار می‌رود، دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه این لایحه را به مجلس ارسال کند. وی با بیان اینکه اخذ مالیات باید عادلانه باشد، ادامه داد: با تدوین و تصویب لایحه جامع نظام مالیاتی اخذ مالیات‌های عادلانه براساس نظم و نظام و نسخ محکمی انجام شود تا فرار مالیاتی به دلیل ظلم مالیاتی صورت نگیرد. این نماینده مجلس با بیان اینکه شاهد فرار ۳۰درصدی مالیات هستیم، گفت: ظلم مالیاتی، عدم نظم و عدالت مالیاتی از مهم‌ترین عواملی است که شاهد فرار ۳۰درصدی مالیاتی در کشور هستیم، این رقم بسیار بالا و قابل توجه است. وی با اشاره به اینکه تا نظام جامع مالیاتی قانونی و فراگیر نشود اخذ مالیات منظم نمی‌شود، بیان کرد: متاسفانه در کشور دیدگاه غلطی نسبت به اخذ مالیات وجود دارد در واقع مدیری تشویق می‌شود که بیشترین مالیات را در استان حوزه فعالیت خود اخذ کند این درحالی است که باید مدیری تشویق شود که با انضباط بیشتر مالیات بگیرد. حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه باید نظم مالیاتی در کشور نهادینه شود، اظهار کرد: اخذ مالیات باید براساس قانون و رعایت عدالت صورت گیرد که با قانون جامع نظام مالیاتی این امر ممکن است.

 

ارسال نظر