زوال منابع عمرانی زیر بار هزینه‌های جاری

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۶۸

رییس سازمان اداری و استخدامی گفت: اگر روند رشد هزینه‌های جاری متوقف نشود، ممکن است در چند سال آینده هیچ منابعی برای عمرانی‌ها وجود نداشته باشد.

به گزارش فارس، جمشید انصاری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی در دومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی، به نرخ مشارکت و بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: کمیت نرخ مشارکت سال 95 نشان می‌دهد، حدود 26میلیون و 500 هزار نفر که متقاضی کار هستند و همچنین 12.4درصد نزدیک به 3 میلیون و 200هزار نفر بیکار وجود دارد. البته برخی نیروی جدید بوده و برخی نیز انباشته متقاضیان هستند که جایگاه شغلی مناسبی پیدا نکرده‌اند.

انصاری افزود: حدود 23 میلیون و 300 هزار شاغل اعم از بخش عمومی و خصوصی مشغول به کار هستند. از این تعداد 3.5 میلیون نفر در بخش عمومی اعم از دولتی، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی هستند که 15درصد شاغلان را شامل می‌شود. رییس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه از 3.5میلیون نفر شاغل در بخش عمومی 2میلیون و 400هزار کارمند مستقیم دولتی داریم، گفت: یک‌میلیون و صد هزار نفر در دیگر دستگاه‌ها هستند، بنابراین کارمندان دولت 10درصد نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند که تاثیر بسزا و بیشتری در تصمیمات نسبت به سهم خود در اداره کشور دارند.

انصاری یادآور شد: مجوزها توسط این 10درصد ارائه شده و اجرا، نظارت، ایجاد تغییرات، وضع قوانین و تصمیم‌سازی دست این 10درصد است. همچنین بخش قابل‌توجه کارهایی که در بنگاه‌های بزرگ انجام می‌شود، متاثر از کار این 10درصد درون دولت است.

وی با اشاره به اینکه مبنای شکل‌گیری بسیاری از بنگاه‌ها نیز دولت است، تصریح کرد: مدیریت منابع انسانی از سوی متولیان دولتی کمتر دنبال شده است، بسیاری از یافته‌های علمی در مورد مدیریت منابع انسانی قابل انطباق با وضعیت ادارات و بنگاه‌ها نیست مثلا آنجا که گفته شد برای کارمند پرداخت‌ها 6درصد و 65درصد، فرهنگ سازمانی اثرگذار است، باید گفت حداقل در 20 سال اخیر فرهنگ سازمانی قابل اعتنایی نداشتیم، اما پرداخت‌ها بسیار مهم بوده است. رییس سازمان اداری و استخدامی با طرح این سوال که چرا گروه‌هایی مثل شرکت مشاوره‌یی مکنزی و هاروارد در کشور ما شکل نگرفته است، گفت: در حال حاضر با ابرچالش و بحران صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو هستیم که بسیار نگران‌کننده است. توجیه اقتصادی ندارد که یک کارمند 30 سال 25درصد حقوق پرداخت کند و هنگام بازنشستگی بیش از 100درصد دریافت کند. گروه‌های مشاور خارجی برای مشاوره آمدند، اما گروه داخلی و بومی نداشتیم که به دولت راهکار بدهد؛ البته هیچ چیز جدیدی جز آنچه می‌دانستیم و قبل از مشاوره آنها به آن رسیده بودیم، ارائه نشد.

 

ارسال نظر