گمرک

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۲۴

رتبه نخست گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر

 دفتر اطلاعات منطقه‌یی سازمان جهانی گمرک(RILO) جدیدترین رتبه‌بندی گمرکات جهان را اعلام کرد که بر این اساس گمرک ایران رتبه نخست جهان را در مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با قاچاق کالا کسب کرده است. به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان جهانی گمرک در رتبه‌بندی جدید، عملکرد گمرکات جهان را در 9ماه سال 2017 و تا پایان ماه سپتامبر(شهریور-مهر) بررسی و نتایج ارزیابی عملکرد گمرکات را در دو بخش مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات منتشر کرده است. براساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات منطقه‌یی سازمان جهانی گمرک(RILO) گمرک ایران موفق شده تا پایان ماه سپتامبر سال 2017، 288مورد عملیات کشف مواد مخدر را با موفقیت انجام دهد که در مقایسه با سایر گمرکات بالاترین امتیاز را کسب کرده و بهترین عملکرد را داشته است.

در این گزارش، آخرین عملکرد گمرکات کشورها در مبارزه و کشف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، قرص‌های مخدر و روان‌گردان‌ها و پیش‌سازها ارزیابی شده است. همچنین اقدامات گمرکات در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر و پیش‌سازها به ویژه کشفیات مواد نوظهور(NPS) در این ارزیابی بررسی شده است.

در گزارش پیشین دفتر اطلاعات منطقه‌یی سازمان جهانی گمرک(RILO) نیز گمرک ایران رتبه نخست را در مبارزه با مواد مخدر به خود اختصاص داده بود.

این دفتر عملکرد گمرکات در بخش مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات را هم بررسی کرده که در این بخش گمرک ایران رتبه دوم را کسب کرده است.

این ارزیابی شامل آخرین روش‌های مبارزه با قاچاق سوخت، گونه‌های درحال انقراض، جرایم زیست محیطی، قاچاق دارو، کالاهای تقلبی و سایر موارد مرتبط می‌شود که عملکرد گمرک ایران در سال 2017 در این بخش‌ها نیز بررسی شده و در نهایت رتبه دوم جهانی به گمرک ایران اختصاص یافته است

براساس ارزیابی کارشناسان سازمان جهانی گمرک، گمرک ایران توانسته پروژه گمرک الکترونیک را با موفقیت پیاده‌سازی کند و این اقدام نقش مهمی در مبارزه با قاچاق و تخلفات ایفا کرده است.

احتمال همکاری ایران و جمهوری چک در امور گمرگی

ایران و جمهوری چک احتمالا موافقت‌نامه یا یادداشت تفاهم برای همکاری در امور گمرکی امضا می‌کنند. به گزارش ایسنا، فرود عسگری، رییس کل گمرک ایران با معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک دیداری را انجام داد که در این دیدار از ارکان این همکاری صحبت به میان آمده است.

در این دیدار که در تهران صورت گرفت، مسوولان دو کشور در رابطه با امکان انعقاد موافقتنامه یا یادداشت تفاهم در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بحث و تبادل نظر کردند.

مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها در رابطه با چگونگی ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی و صادراتی، گرفتن اطلاعات ارزش از تولیدکنندگان و دسترسی و تبادل اطلاعات گمرکی و آمار میان گمرکات دو کشور بود که مقرر شد، اقدام مشترک در این خصوص با امضای تفاهمنامه گمرکی میان گمرکات دو کشور انجام شود و تبادل اطلاعات گمرکی نیز با توجه به پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی در ایران به صورت الکترونیکی صورت پذیرد. همکاری مشترک در زمینه مقابله با تخلفات گمرکی و قاچاق مواد مخدر، همکاری در زمینه به رسمیت شناختن دو جانبه پروژه فعالان اقتصادی مجاز(AEO) مذاکره درخصوص همکاری‌های فنی در زمینه نوسازی و مدرن‌سازی گمرکی و مذاکره درخصوص راه‌های تسهیل ترانزیت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک از دیگر محورهای مذاکرات رییس کل گمرک ایران و معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در تهران بوده است.

 

ارسال نظر