فاینانس‌های جدید گامی مثبت اما ناکافی

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۵۵

تامین خطوط اعتبار خارجی توسط اروپایی‌ها یک نقطه مثبت برای کشورمان محسوب می‌شود. باتوجه به تهدیدهای دولت امریکا درخصوص لغو برجام افزایش رفت و آمد شرکت‌های اروپایی بدون توجه به فشارهای ترامپ یک سیگنال مثبت برای کشورمان محسوب می‌شود و در واقع گامی مثبت برای ایران است.

البته نکته مهم برای هرگونه تامین مالی از سوی خارجی‌ها و ازجمله فاینانس، این است که منابع صرف خرید کالاهای سرمایه‌یی شود؛ چراکه به هر حال هرگونه تسهیلاتی با سود همراه است به همین دلیل باید توجه ویژه‌یی شود تا منابع در مسیر رشد و توسعه پایدار اقتصاد کشور قرار گیرد. سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایعی که پتانسیل صادرات داشته باشد و باعث افزایش صادرات کشور شود یکی از مواردی است که باید در نحوه مصرف خطوط اعتباری خارجی مدنظر قرار گیرد. اینکه این قراردادها برای تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند نیز از دیگر موارد با اهمیت است. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور به‌دلیل کمبود منابع مالی نیمه‌کاره هستند بنابراین برای تکمیل آن نیازمند تامین اعتباری خارجی هستیم.

در حال حاضر کمبود منابع مالی یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است و این مساله در گرو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و طبیعتا هرگونه کمبود منابع مالی صدمات شدیدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. این مساله باید در دستور کار همه قوا قرار گیرد و تنها در گرو اقدامات دولت نیست. باید همه دستگاه‌های اجرایی در این مسیر به فهم مشترکی برسند که وجود سرمایه‌گذار خارجی یک الزام برای اقتصاد کشور است و نه اختیار. بسیاری از صنایع کشورمان در حال حاضر از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنند و این مساله باعث کاهش بهره‌وری اقتصاد کشور می‌شود. رفع این مشکل در گرو ارتباط‌های جهانی و استفاده از دانش فنی کشورهای توسعه‌یافته است.

نباید نسبت به این مساله موضع‌گیری داشته باشیم و تا قراردادی در حال شکل‌گیری است نگران شرکت‌های داخلی باشیم. اگرچه حضور شرکت‌های داخلی و توجه به حضور آنها در اقتصاد کشور ضرورت است با این حال باید توجه داشت برخی پروژه‌ها در گرو ارتباط جهانی و سرمایه‌گذاری خارجی است. صنایع نفتی کشورمان برای توسعه به تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید نیازمند است و این مساله انکارناپذیر است.

لغو تحریم‌های هسته‌یی باعث کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات شده و این یک گام مثبت است. در عین حال، در شرایطی که پیش از این هرگونه ارتباط تجاری و علنی با کشورمان ممنوع بود این مساله گامی مثبت و ارزشمند است که با روی کار آمدن دولت یازدهم و گفتمان آقای روحانی شاهد آن بودیم. در واقع شرکت‌های خارجی دیگر نه تنها مشکلی در برقراری ارتباط با ایران ندارند بلکه حاضرند به ایران تسهیلات نیز ارائه کنند و این مساله ارزشمند است البته این مبالغ همچنان اندک است و برای رشد پایدار اقتصاد کشور نیازمند مبالغ بیشتری هستیم. فاینانس باید اشتغال ایجاد کند. این مبالغ باتوجه به مشکلات بیکاری و زیست‌محیطی در کشورمان قطره در مقابل دریاست. بنابراین ضرورت دارد یک‌بار برای همیشه به ورود سرمایه‌گذار خارجی به اجماع برسیم. سرمایه‌گذار چه داخلی و چه خارجی محتاط است و بنابراین باید زمینه را برای رفع موانع جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

 

 

ارسال نظر