اقتصاد کلان

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۶۹

نخستین جلسه ستاد تدوین برنامه ملی آمار

نخستین جلسه ستاد تدوین برنامه ملی آمار (1400-1396) متشکل از معاونان دستگاه‌های اجرایی (روسای کمیته‌های آمار‌های بخشی) روز گذشته 22 شهریورماه در مرکز آمار ایران برگزار شد.

به گزارش «تعادل» دستور جلسه این ستاد بر اساس مصوبه جلسه55 شورای عالی آمار، بررسی مسائل، چالش‌ها، اهداف، راهبردها و استراتژی‌های کلی نظام آماری کشور بود. برنامه ملی آمار براساس چارچوب ارائه شده از سوی شورای عالی آمار در دو سطح نظام‌آماری (سطح 1) و دستگاه‌های اجرایی (سطح 2) تهیه و فرآیند تصویب آن در شورای عالی آمار طی می‌شود.

گفتنی است، چارچوب تدوین برنامه ملی آمار، سطح یک‌ تهیه این برنامه است که در شورای عالی آمار به تصویب رسید. این برنامه سومین برنامه پنج‌ساله نظام آماری کشور است که برای نخستین بار با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور در حال تدوین است. از رویکرد‌های اساسی آن می‌توان به اصلاح قوانین موجود حوزه آمار، ‌تشکیلات، اعتبارات و نیروی انسانی، نظام آماری ثبتی مبنا، حذف موازی‌کاری و ارتقای ‌فرهنگ آماری اشاره کرد. همزمان با این جلسه، روز گذشته نشستی مشترک از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و رییس و مدیران مرکز آمار ایران جهت تشکیل کمیته‌یی برای اجرای برنامه‌های آماری ثبتی محور در بخش کشاورزی در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در تدوین برنامه سوم ملی آماری کشور اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به جهت گستردگی وظایف و تنوع تولیدات و محصولات، نیازمند نظام آماری نوین است. عبدالمهدی بخشنده افزود: وزارت جهاد کشاورزی از وزارتخانه‌های پیشرو در زمینه توسعه اطلاعات و نظام آماری است. وی گفت: با توجه به اینکه ۳۲درصد فضای کسب و کار کشور در بخش کشاورزی است، وجود اطلاعات و آمار دقیق در این بخش برای نظام برنامه‌ریزی ضروری است. در این نشست، رییس مرکز آمار ایران نیز گفت: نیازهای آماری کشور باید تعیین و آمارها در محل فعالیت و تولید ثبت شود.

انتصاب معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه

رییس سازمان برنامه و بودجه در احکام جداگانه‌یی معاون امور اقتصادی و مدیر مرکز آموزش و پژوهش این سازمان را منصوب کرد.

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی حکمی سیدحمید پورمحمدی را به سمت معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد. پیش از این، فرهاد دژپسند طی چهار سال این سمت را برعهده داشت و پورمحمدی نیز تا قبل از آن در معاونت توسعه امور تولیدی مشغول فعالیت بود. همچنین طی حکمی، فرهاد دژپسند معاون سابق امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منصوب شد. پیش‌تر محمدرضا همایی‌ابیانه مدیر این مرکز بوده است.

بیکاران ایرانی بدترین وضعیت بیکاری را دارند

رییس مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار گفت: براساس تعریف اشتغال، بیکار به فردی گفته می‌شود که در هفته مرجع مورد آمار حتی یک ساعت هم نتوانسته کاری انجام دهد؛ این نوع بیکاری بدترین وضعیت بیکاری است.

سیدنعمت‌الله میرفلاح نصیری در گفت‌وگو با مهر با تشریح انواع بیکاری اعم از اشتغال ناقص، اشتغال ناقص زمانی و اشتغال ناکافی گفت: نکته‌یی که مغفول باقی‌ مانده و اغلب به آن توجه نمی‌شود، این است که براساس تعریف اشتغال، بیکار به فردی گفته می‌شود که در هفته مرجع مورد آمار حتی یک ساعت هم نتوانسته کاری انجام دهد. این نوع بیکاری بدترین وضعیت بیکاری است.

بر این اساس باتوجه به اینکه آمار شاغلان و بیکاران کشور ما نیز براساس همین تعریف جهانی، مورد سنجش و پایش قرار می‌گیرد، می‌توان گفت که بیکاران ما نیز جزو بدترین انواع بیکاران هستند چراکه حتی یک ساعت در هفته هم نتوانسته‌اند مشغول به‌کار باشند.

میرفلاح نصیری با بیان اینکه نرخ بیکاری به تنهایی شاخص خوبی برای تجزیه و تحلیل‌ها و آنچه در بازار کار می‌گذرد، نیست و نمی‌تواند بیانگر تمام واقعیت‌های بازار کار باشد، گفت: بعضی کارشناسان نرخ بیکاری را شاخص ضعیفی برای دستیابی به شناخت قوی از بازار کار می‌دانند. حال باید دید در صورت صحیح بودن چنین دیدگاهی، چه شاخص‌هایی بهترین سنجه برای بازار کار است. بنابراین به نظر می‌رسد سنجه‌هایی مانند تعداد ریزش اشتغال، فرصت‌های شغلی جدید، آمار ترک شغل‌ها، آمار اشتغال ناقص و اشتغال جدید، از بهترین سنجه‌های بازار کار هستند. رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی آمارشناسان کار در سال ۱۹۹۸، قطعنامه مرتبط با اندازه‌گیری «اشتغال ناقص» و «وضعیت اشتغال ناکافی» تصویب شد و‌ دستورالعمل‌هایی نیز در ارتباط با انواع «اشتغال ناقص» ارائه شد. نصیری افزود: مطابق تصمیمات آمارشناسان کار سازمان بین‌المللی ‌کار، وضعیت نامناسب کار توصیف‌گر آن است که در محل کار از توانایی‌های این نوع افراد کاسته می‌شود. وی با اشاره به ویژگی‌های افراد دارای اشتغال ناقص گفت: گروهی از افراد شاغل، به‌صورت پاره‌وقت فعالیت می‌کنند و با عنوان «اشتغال ناقص زمانی» شناخته می‌شوند که این افراد در جست‌وجو و آماده کار با زمان بیشتر هستند. این تحلیلگر آمار ادامه داد: گروه دیگر نیز افرادی هستند که دارای اشتغال کامل بوده اما از نظر مهارتی، درآمدی یا سایر محدودیت‌های بازار کار از کار خود راضی نیستند؛ این گروه از افراد با عنوان «شاخص اشتغال ناکافی» شناخته می‌شوند که افراد با ساعات کار زیاد نیز در این گروه قرار می‌گیرند. رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار افزود: افراد مشمول «اشتغال ناقص زمانی»، شامل کسانی می‌شود که طی دوره مرجع مورد سنجش، تمایل به انجام ساعات کار بیشتر دارند اما کمتر از مقدار مورد نظر کار می‌کنند. البته باید به این نکته توجه شود افرادی که به اندازه زمان مقرر در هفته کار می‌کنند ولی باز هم ضمن تمایل به انجام کار بیشتر، آمادگی انجام آن را نیز داشته باشند، نباید جزو افراد دارای اشتغال ناقص زمانی قلمداد شوند.

 

ارسال نظر