الزامات بازنگری در طرح آمایش سرزمین

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۶۰

معاون امور آمایش سازمان و توسعه منطقه‌یی برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 40سال است که از طرح آمایش سرزمین نام برده می‌شود اما عملیاتی نشده است، گفت: در طرح آمایش سرزمین باید بازنگری شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا رحمت‌نیا در نشست هم‌اندیشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منطقه هشت آمایشی کشور افزود: ناموزون بودن تعداد استان‌های عضو هر منطقه، شکل نگرفتن بستر تعامل میان استان‌ها در یک منطقه از جمله مواردی است که باید در طرح آمایش سرزمین بازنگری شود.

وی هدف از طرح آمایش سرزمین را توسعه کشور دانست و بیان کرد: همواره دولت‌ها و نمایندگان مردم در خانه ملت فقط درگیر پروژه‌های کوتاه‌مدت بوده‌اند و به برنامه‌های بلندمدت کمتر توجه شده است. معاون امور آمایش سازمان و توسعه منطقه‌یی برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین کشور به مناطق مختلف تقسیم شده است، تصریح کرد: کشورهای دیگر نیز ایالات و استان‌های خود را برای توسعه منطقه‌بندی کرده‌اند و این الگو نیز در کشور اجرایی شده و هم‌اکنون بر اساس مصوبه شورای عالی آمایش سرزمینی، کشور به 9 منطقه تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان در سند چشم‌انداز منطقه هشت کشور به عنوان قطب کشاورزی جنوب شرق و قطب معدنی کشور دیده شده است، گفت: در این سند همچنین هرمزگان به عنوان قطب صنعتی جنوب شرق کشور است.

رحمت‌نیا با انتقاد از اینکه ما از دریا در راستای رونق اقتصادی و توسعه کمتر استفاده کرده‌ایم، عنوان کرد: در هر منطقه باید یک ایران کوچک داشته باشیم و جمعیت‌های مناطق تقریبا مساوی است. وی تدوین چشم‌انداز جنوب شرق کشور را بر اساس شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها دانست و اظهار کرد: استان‌های جنوب شرق به گونه‌یی یا متصل به دریا هستند یا در مسیر ترانزیتی قرار گرفته‌اند و دریا، فرصتی برای تعاملات بین‌المللی این منطقه است. معاون امور آمایش سازمان و توسعه منطقه‌یی برنامه و بودجه کشور بازرگانی و توسعه فعالیت‌های انرژی و مواد خامی که خارج از کشور وارد می‌شود را نیز از فرصت‌های جنوب شرق کشور برشمرد. رحمت‌نیا با اشاره به وضعیت تدوین طرح آمایش سرزمینی در منطقه هشت کشور ادامه داد: مرحله اول و دوم طرح آمایش سرزمین استان سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده و کرمان نیز در مرحله دوم مطالعات قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین مرحله اول مطالعات طرح آمایش سرزمین استان هرمزگان نیز به اتمام رسیده است.

 

ارسال نظر