استفاده از کالاهای قاچاق در کمک‌های بشردوستانه

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۹۱

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به محدودیت انبارهای سازمان گفت: در تصمیمی تازه مقرر شده که بخشی از کالاهای قاچاق برای کمک‌های بشردوستانه به خارج از کشور تحویل شود یا در حوادث غیرمترقبه استفاده شود.

امین دلیری در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به اینکه گفته می‌شود، کالاهای قاچاق تحویلی به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پس از مدتی به چرخه بازار مصرف بازمی‌گردد، اظهار کرد: این اظهارات غلط بوده و از تیر ماه سال 94 در بخشنامه‌یی فقط کالاهای فاسد شدنی که به ظن قاچاق بوده با حکم قاضی فروخته می‌شود. رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با تاکید بر اینکه قانون، مجوز فروش برخی کالاهای فاسد شدنی را با حکم قاضی در مکان‌های محدود داده است، تصریح کرد: 20درصد از کالاهای قاچاق وارد چرخه بازار می‌شود البته در صورتی که حکم آن مشخص شود، پول صاحب کالا مسترد خواهد شد در غیر این صورت در خزانه دولت باقی می‌ماند. این مقام مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دپو شدن کالاهای قاچاق در انبارهای سازمان و عدم تعیین تکلیف آنها گفت: 80 درصد کالاها دپو می‌شود که باید به شرط صادرات به خارج از کشور برود یا اینکه دستور امحای قطعی آن صادر شده باشد. وی تصریح کرد: یکی از دلایل بلاتکلیف ماندن برخی کالاها، طولانی شدن فرآیند صدور رأی قطعی بوده زیرا پس از تعیین رأی بدوی مراحل تجدیدنظر صورت گرفته و زمان رأی قطعی افزایش می‌یابد بنابراین نیاز است این بخش اصلاح شود. دلیری با تاکید بر اینکه امکان ندارد کالاهای قاچاق به چرخه بازار بازگردد، گفت: به دلیل حمایت از تولید داخل راغب نیستیم کالاهای قاچاق به چرخه بازگردد و یک درصد از اظهارات گفته شده نیز صحت ندارد. رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه هیچ مدیری حق ندارد کالاهای قاچاق سازمان کاشف را تحویل نگیرد، عنوان کرد: با محدودیت انبار روبه‌رو هستیم و به همین دلیل با همکاری هلال‌احمر و حتی ارتش کشفیات و کالاهای تحویلی را در انبارها جای داده‌ایم. وی ادامه داد: در تهران 15هزار مترمربع انبار وجود دارد که مملو از کالاست و به همین دلیل مجبور هستیم، پارکینگ و محوطه‌های باز را نیز برای کالاها استفاده کنیم.

دلیری با بیان اینکه کشفیات و کالاهای تحویلی قاچاق 4تا 5 برابر گذشته شده است، تصریح کرد: در تصمیمی تازه مقرر شده، بخشی از کالاهای قاچاق برای کمک‌های بشردوستانه به خارج از کشور تحویل یا در حوادث غیرمترقبه از آنها استفاده شود. وی با اشاره به جلسه اخیر با مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات و دیگر دستگاه‌ها یادآور شد:پیگیری حاکمیتی برای بررسی مشکلات کالاهای قاچاق وجود داشت و پیشنهاد شده تا برای جلوگیری از دپو شدن این کالاها رأی دادگاه زودتر صادر شود یا بتوان در شعبات سیار و بدون فوت وقت، حکم قطعی آنها را دریافت کرد.

 

ارسال نظر