گمرک

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۱۷

واردات برنج ممنوع شد

گمرک ایران مهلت ترخیص محموله‌های برنج وارداتی را تا ۱۷ شهریورماه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس ابلاغیه گمرک ایران ترخیص محموله‌های برنج وارداتی که تشریفات گمرکی آنها تا پایان وقت اداری ۳۱مردادماه سال جاری انجام شده تا ۱۷ شهریورماه بلامانع است.

به این ترتیب واردکنندگان این محموله‌ها تا ۱۷ شهریورماه فرصت دارند که نسبت به ترخیص محموله‌های خود اقدام کنند.

بر اساس این ابلاغیه ممنوعیت واردات برنج نیز از انتهای مردادماه سال جاری با بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده که نسبت به سال‌های گذشته یک ماه دیرتر این اقدام انجام شده است.

وزارت جهاد کشاورزی هر ساله در فصل برداشت برنج واردات این محصول را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع اعلام می‌کند که این ممنوعیت معمولا تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

 

افزایش ۱۳ میلیارد دلاری صادرات ایران به چین

صادرات غیرنفتی ایران به چین طی دولت یازدهم ۱۳ میلیارد دلار افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در این مدت ۷۵درصد از ارز کالاهای وارداتی از چین از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تامین شده است.

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور چین در 5ماهه اول سال جاری به 3میلیارد و ۷۴۳میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.64درصد افزایش داشته است.

در 5ماهه اول سال جاری ۹۰درصد از ارز کالاهای وارداتی از کشور چین از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تامین شده است.

صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین طی یک دهه گذشته رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است، به‌طوری که طی سال‌های ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ مجموع صادرات ایران به چین ۱۸میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار بوده در حالی که طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۲میلیارد و ۴۴۴میلیون دلار کشور چین کالای ایرانی خریداری کرده است.

گفتنی است، واردات ایران از چین در دولت یازدهم نیز افزایش داشته است که عمده‌ترین دلیل آن برداشته شدن تحریم‌های بندری جهت تردد کشتی‌ها و امکان حمل مستقیم کالا توسط کشتی‌های بزرگ از چین به ایران بوده است.

پیش‌تر این سهم از واردات از چین به کشور امارات متحده عربی اختصاص داشت و بخش عمده‌یی از واردات ایران از چین به بنادر امارات متحده عربی منتقل و از آنجا به ایران صادر می‌شد.

 

ارسال نظر