تراز تجاری ایران؛ منفی2 میلیارد دلار

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۲۰

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور، ارزش صادرات غیرنفتی ایران با کاهش 5 درصدی و واردات با افزایش ۱۶درصدی نسبت به 5 ماهه سال گذشته همراه بوده اما آمار‌ها حاکی از بهبود تراز تجاری ایران نسبت به ماه گذشته است.

به گزارش«تعادل»، گمرک ایران آمار تجارت خارجی 5 ماهه نخست سال جاری را منتشر کرده است که بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال جاری تا ابتدای شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۳۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین در 5 ماهه اول سال جاری تشریفات گمرکی ۶۲ میلیون و ۲۶۶هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۴۸میلیون و ۴۱هزار تن سهم واردات و ۱۴میلیون و ۲۲۵هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یاد شده به ۳۶میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که این رقم ۵.۳۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است چراکه مجموع تجارت خارجی ایران در 5 ماهه نخست سال گذشته ۳۴میلیارد و ۷۷۸میلیون دلار بود.

بر پایه این گزارش در 5 ماهه اول سال جاری به میزان ۱۹میلیارد و ۴۴۲میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۴۹درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۲۳.۹۷درصد بود و عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه‌یی و برخی کالاهای اساسی مربوط می‌شود.

همچنین در مدت یاد شده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۶۷دلار افزایش یافت که در مقایسه با سال گذشته ۸.۸۴درصد افزایش را نشان می‌دهد و در این مدت شاهد افزایش صادرات 5 کشور عمده طرف معامله با ایران هم بوده‌ایم. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در 5 ماهه اول سال جاری به ۱۷میلیارد و ۱۹۳میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴.۹۵درصد کاهش داشته است؛ این رقم در ماه گذشته ۹.۵۴درصد بود.در مرداد ماه سال جاری صادرات پتروشیمی سبز شد و با یک روند افزایشی نسبت به 4ماهه گذشته ۲.۰۳درصد افزایش یافت و ۶ میلیارد دلاری شد. با این حال تجارت خارجی ایران با کاهش صادرات سایر کالاها همراه است. در این بخش هم گرچه شاهد بهبود نسبت به 4ماهه قبل بوده‌ایم اما ۹.۳درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت که البته این رقم در تیر ماه ۱۴.۹۹درصد بود.

در بخش صادرات میعانات گازی هم شاهد افت ۵.۳۹ درصدی بودیم همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یاد شده به ۳۵ دلار رسید که ۳.۴۷درصد افزایش داشت.

این گزارش حاکی از آن است که در مجموع وضعیت بهتری در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به 4ماهه اول سال جاری حاکم شده به نحوی که صادرات کالاهای ایرانی به چین در 5 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد 4درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی هم با افزایش 8 درصدی همراه شد و تنها شاهد افت ۱۴.۵۴درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش دو میلیارد و ۹۲۰میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم با ۶۵۲ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۵۷۶ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۵۵۵ میلیون دلار و متانول با ۴۹۸میلیون دلار بوده است.اقلام عمده وارداتی در 5 ماهه ابتدایی سال جاری نیز به ترتیب شامل برنج با ۹۶۳میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سی سی به ارزش ۵۱۵ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری با ۴۳۴میلیون دلار و لوبیای سویا با ۴۱۰میلیون دلار بوده است.عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی نیز در 5 ماهه اول سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش خرید 3میلیارد و ۷۴۳میلیون دلار، عراق با 2میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۱۹۹میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یاد شده به ترتیب شامل کشورهای چین با 4میلیارد و ۲۵۶میلیون دلار، امارات متحده عربی با 3میلیارد و ۳۴۱میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۳۴۶میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۲۶۶میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۱۳۸میلیون دلار بوده است.

 

ارسال نظر