اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۹۹

مقاومت در برابر اجرای اصل44 قانون اساسی

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به گله‌مندی مقام معظم رهبری از کندی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: متاسفانه در رده‌های پایین مدیریتی برخی مقاومت‌ها باعث تعطیلی اجرای این اصل شده است.

به گزارش تسنیم و به نقل از رادیو، میر علی اشرف عبدالله پوری‌حسینی تصریح کرد: یکی از معضلات کشور مسائل اقتصادی است چنانکه در جلسات مختلف در مورد آن گفت‌وگو می‌شود. در کشورمان، دولت بزرگ، پرخرج و پرهزینه است و همین باعث شده که تعادل بودجه به هم بریزد و بخش خصوصی نیز رشد نکرده و قدرتمند نشود. رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: کوچک‌سازی دولت، واگذاری تصدی‌گری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی و توانمند کردن این بخش یکی از ملزومات و پیش‌شرط‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر دولت در ایران به آن اندازه کوچک نشده که ما انتظار داشته باشیم که گره‌های اقتصادی کشور باز شود. وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی در راستای مردمی‌سازی اقتصاد انجام می‌شود، افزود: متاسفانه در برخی رده‌های پایین مدیریتی مقاومت‌هایی برای اجرای این اصل وجود دارد و این خود باعث می‌شود که اجرای این اصل با تعطیلی مواجه شود و ضروری است که دولت به رفع این مقاومت‌ها اقدام کند.

کالای قاچاق امکان فروش در مناطق آزاد را ندارد

گمرک ایران دستورالعمل صادرات کالای قاچاق مکشوفه را ابلاغ کرد که بر اساس آن، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای خریداری شده محسوب نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس دستورالعمل صادرات کالاهای قاچاق مکشوفه موضوع تبصره 2 ماده 7 آیین‌نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است، از این پس فروش کالاهای قاچاق مکشوفه در چارچوب ضوابط مندرج در قانون تاسیس و آیین‌نامه معاملات سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و آیین‌نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد بود. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی باید بلافاصله پس از تحویل کالاهای قاچاق مکشوفه، اطلاعات کالاها را از طریق سامانه شناسه کالا برای تعیین ارزش کالاهای صادراتی با سامانه پنجره واحد گمرک تبادل کرده و با استفاده از اطلاعات مذکور، قیمت تجاری روز کالا را به عنوان قیمت پایه فروش برای طرح در مزایده تعیین کند. با توجه به اینکه اکثر کالاهای قاچاق مکشوفه در ردیف کالاهای تولید خارج از کشور بوده و ارزش کالای صادراتی مندرج در پنجره واحد بر اساس کالاهای تولید داخل است، قیمت پایه فروش بر اساس نرخ روز مندرج در پنجره و اخذ گمرک توسط سازمان محاسبه می‌شود. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی موظف شده با همکاری گمرک قبل از هرگونه اقدام در خصوص فروش، ضمن احراز ضوابط حاکم بر صدور کالا از جمله تعیین مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌یی یا ممنوع بودن کالای صادراتی، کد تعرفه گمرکی و عوارض صادراتی را به متقاضیان خرید اعلام کند.

 

ارسال نظر