کوتاه از کلان

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۲۵

در جذب سرمایه‌گذاری خارجی فعال‌تر عمل کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم گفت: اگر ما در اقتصاد یک اتاق شیشه‌یی داشته باشیم، می‌توانیم از رانت‌زدگی جلوگیری کنیم.

مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره برنامه‌هایش در وزارت اقتصاد و دارایی گفت: چهار عارضه رانت‌زدگی، سیاست‌زدگی، نفتی بودن و دولتی بودن باعث بیمار شدن اقتصاد ما شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم تاکید کرد: این مشکلات تاریخی است و ما باید این معضل را حل کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مثلا درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ که همان خصوصی‌سازی و مردمی بودن است، باید سیاستی را دنبال کنیم که رانت‌زدگی از میان برود و به نوعی اتاق شیشه‌یی درست کنیم.  کرباسیان در ادامه با اشاره به اصلاح نظام جامع مالیاتی گفت: مثلا نفت و بازار سرمایه را می‌توان با مشارکت‌پذیری مردم از بخش دولتی جدا کرد یا همین سهام عدالت که عرضه می‌شود ما باید بتوانیم مالکیت آن را به صاحبانش برگردانیم.  او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود، جلو سرمایه‌گذاری خارجی گرفته شده یا اجازه داده نمی‌شود این اتفاق بیفتد، گفت: خیر، چنین چیزی نیست. ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید فعال‌تر عمل کنیم.

آغاز پایش محیط کسب‌و‌کار از سوی بخش‌ خصوصی

سومین دوره پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار کشور توسط بخش خصوصی کلید خورد. این پایش که تا قبل از این توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام می‌شد از امسال از سوی اتاق بازرگانی ایران انجام خواهد شد.  به گزارش ایبنا، در راستای اجرای ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، طرح ملی پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار کشور- بهار۱۳۹۶ ویژه آمارگیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی کشور از روز چهارم شهریور ماه به مدت 20روز در سراسر کشور توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به مرحله اجرا درخواهد آمد.  هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب‌وکار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی و سالانه است. مجموعه اعضای فعال اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند.  اجرای این طرح به روش نمونه‌گیری تصادفی است و طی آن نزدیک به ۴هزار فعال اقتصادی با مراجعه به سامانه پایش محیط کسب‌وکار در پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران با اعلام نظر خود در مورد وضعیت محیط کسب‌وکار کشور در فصل گذشته(بهار۱۳۹۶) از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی مربوط در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می‌کنند. نتایج این طرح تا پایان مهر ماه سال جاری در اختیار کاربران طرح ازجمله سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت. تاکنون مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران در دو نوبت فصل پاییز و فصل زمستان سال ۱۳۹۵ پایش ملی شاخص محیط کسب‌وکار را به سرانجام رسانده و نتایج آن را اعلام کرده است.

 

ارسال نظر