انباشت بدهی معوق شهرداری‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۱۴

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش درآمد شهرنشینان و واگذاری برخی وظایف دولت به شهرداری‌ها باعث شده تقاضا برای خدمات این موسسات پیوسته سیر صعودی پیدا کند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی این مرکز با بیان این مطلب که در کشور ما به دلیل رشد شتابان جمعیت شهری، افزایش درآمد شهرنشینان و واگذاری برخی وظایف دولت به شهرداری‌ها، تقاضا برای خدمات این موسسات پیوسته سیر صعودی دارد، افزود: این درحالی است که منابع مالی شهرداری‌ها همگام با افزایش وظایف شهرداری‌ها و تقاضا برای زیرساخت‌ها و خدمات شهری افزایش نمی‌یابد.

از این رو حرکت شهرداری‌ها به سمت بازارهای مالی جهت تجهیز منابع مالی برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی شهر و در مواردی پوشش کسری موقت بودجه جاری امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.  مساله کلیدی آن است که در غیاب بسترهای نهادهای قانونی مناسب و نظارت موثر دولت مرکزی و موسسات رگولاتور ذی‌ربط، امروزه شاهد انباشت بدهی‌های معوق شهرداری‌ها هستیم.  مرور تجربه جهانی گویای آن است که ایجاد صندوق مالی مشترک شهرداری‌ها امروزه در جهان قرین موفقیت بوده است. مشارکت بخش خصوصی در این صندوق‌ها نیز تجربه موفقی از کار درآمده است.  شهرداری‌ها در جهان امروز، بر خلاف اوایل سده بیستم میلادی دنبال تاسیس بانک‌های تخصصی خود نیستند.

تجربه به دست آمده ایران بیانگر آن است که شهرداری‌ها به دلیل مواجه شدن با سرکوب مالی در نظام بانکداری کشور نمی‌توانند به تجهیز منابع مالی در حد نیازهای خود دست یابند.

همچنین بسترهای نهادی و قانونی لازم برای استقراض آنها از بازارهای مالی چندان فراهم نیست. در عین حال استقراض بی‌رویه برخی شهرداری‌های کلان‌شهرها موجب تشدید بحران مالی در سطح اقتصاد مالی و اقتصاد خرد شده است.

 

ارسال نظر