خلأ درآمدی خانوار شهری در سال 95

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۹۳

گروه اقتصاد کلان  

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از جزئیات هزینه و درآمد خانوارها در سال گذشته خبر داد که براساس آن هزینه‌های خانوار شهری از درآمد پیشی گرفته است. این خلأ درآمدی خانوار شهری درحالی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که چندی پیش مرکز آمار ایران عکس این موضوع را گزارش کرد و از مازاد درآمد خانوار شهری در سال گذشته خبر داد.

اما براساس گزارش بانک مرکزی، در سال 95 متوسط هزینه خانوار شهری با ۱۱.۴درصد افزایش به ۳۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده که خوراکی‌ها و مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها بیشترین سهم را در این هزینه به خود اختصاص دادند. متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در سال 1395 حدود 39میلیون و 237هزار و 300تومان (ماهانه حدود 3میلیون و 269هزار و 800 تومان) بوده که نسبت به سال 1394 معادل 11.3درصد افزایش داشته است. 69.3 درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و 30.7درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی) تشکیل داده است. از کل هزینه‌های ناخالص خانوار به ترتیب ۳۵.۵ درصد به مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها، ۲۲.۹درصد به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، ۱۰.۶درصد به حمل و نقل و ۸.۴ درصد به کالاها و خدمات متفرقه اختصاص یافته است؛ این درحالی است که ۵.۹ درصد هزینه‌ها به بهداشت و درمان، ۴.۳درصد به پوشاک و کفش، ۴.۰درصد به لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه و ۲.۱درصد به ارتباطات تعلق داشته است. همچنین در سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار ۳.۳۳ نفر بود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از کل تعداد خانوارها، خانوارهای 4 نفری با ۲۹.۴درصد بیشترین و خانوارهای 10نفر و بیشتر با ۰.۱درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند؛ براساس نتایج این بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار حدود ۳۹میلیون و ۳۰۰هزار و ۶۰۰ تومان (ماهانه حدود

۳ میلیون و ۲۷۵هزارتومان) بوده است. هزینه مزبور که شامل ارزش اجاری خانه شخصی نیز می‌باشد نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۱۱.۴درصد افزایش داشته است.

 

 

ارسال نظر