ناکامی در واگذاری‌ها را به مردم القا نکنید

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۷۸

گروه اقتصاد کلان|

در آستانه روی کار آمدن دولت دوازدهم، نقدهایی که بر عملکرد دولت در چهار سال گذشته صورت می‌گیرد برخی دستگاه‌ها را به دفاع از آنچه در این مدت انجام داده‌اند وامی‌دارد. در این میان، خصوصی‌سازی یکی از حوزه‌های مورد نقد دولت روحانی بود که مصادیق آن را هم در آستانه انتخابات و هم در روزهای پایانی فعالیت دولت یازدهم می‌بینیم. گرچه سازمان خصوصی‌سازی طی گزارشی به کرات از عملکرد این سازمان دفاع کرده اما باز هم برخی نمایندگان مجلس براین باورند که عملکرد خصوصی‌سازی در چهار سال اخیر راضی‌کننده نبوده است.

نمره منفی سیدحسن حسینی شاهرودی عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس به عملکرد خصوصی‌سازی بار دیگر این سازمان را بر آن داشت که چکیده‌یی از آنچه در این چهار سال در حوزه خصوصی‌سازی رخ داده، بازگو کند.

سیدجعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی طی جوابیه‌یی به اظهارات اخیر این نماینده مجلس در خصوص عملکرد خصوصی‌سازی در دولت روحانی، گفت: ملغی شدن واگذاری سهام و اموال دولت به روش رد دیون یکی از عملکردهای قابل توجه و زرین دولت یازدهم و یکی از تفاوت‌های فاحش واگذاری در 4 سال گذشته نسبت به دولت‌های نهم و دهم است که منجر به افزایش حضور بخش خصوصی در واگذاری‌های دولت و نیز افزایش بهره‌وری و کارایی در بنگاه‌های واگذار شده، گردیده است. همچنین در دولت یازدهم علاوه بر لغو مصوبه‌های دولت قبلی در خصوص واگذاری سهام و اموال دولت به روش رد دیون، هیچ مصوبه‌یی در خصوص انجام اینگونه واگذاری‌ها در دولت یازدهم به تصویب نرسیده است.

به گفته وی، براساس آمار، تا پیش از دولت یازدهم مجموعا حدود 100هزار میلیارد تومان طی دوره 12 ساله قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید واگذاری انجام شده است که این رقم در چهار سال دولت یازدهم 42هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده و تایید‌کننده این است که در دولت یازدهم بیش از 30درصد واگذاری‌های تاریخ خصوصی‌سازی صورت گرفته است. همچنین تا پیش از دولت یازدهم تنها 18درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است، در حالی که در دولت یازدهم 66درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است و این موضوع نیز تایید‌کننده این مطلب است که دولت تدبیر و امید در افزایش سهم بخش خصوصی در واگذاری‌ها، کارنامه موفقی را از خود به جای گذشته است و بدون‌شک این روند با قدرت و شتاب بیشتری در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت.

به علاوه اینکه تا پیش از دولت یازدهم در مجموع 73درصد از اهداف بودجه‌یی تحقق یافته، در حالی که در 4سال دولت یازدهم در مجموع 86درصد اهداف بودجه‌یی تحقق پیدا کرده که این امر نیز نشان‌دهنده انضباط مالی و عملکرد مثبت سازمان خصوصی‌سازی در تحقق اهداف بودجه‌یی است. در این جوابیه آمده است که افزون بر این در 12 سال قبل از دولت یازدهم تنها 92 بنگاه به صورت رقابتی و کنترلی واگذار شده است که معادل 36درصد کل واگذاری‌های رقابتی و کنترلی است. در حالی که در 4سال گذشته تعداد 165 بنگاه به صورت رقابتی و کنترلی واگذار شده که معادل 64درصد کل واگذاری‌های رقابتی و کنترلی است که از این حیث نیز در مقایسه با دولت‌های قبل حدود 2برابر کل واگذاری‌های رقابتی و کنترلی در دولت یادهم انجام گرفته است.

در خصوص موفقیت دولت یازدهم در امر واگذاری‌ها ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال گذشته، 16هزار و 500 میلیارد تومان تکلیف بودجه‌یی برای واگذاری‌ها در نظر گرفته شده که بالغ‌بر 16هزار و 431 میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است و از این منظر نیز سال 95 تنها سالی در تاریخ اجرای خصوصی‌سازی در کشور است که به تحقق 100درصدی وظایف بودجه‌یی منجر شده که همه این موفقیت‌ها مرهون تلاش‌های دولت یازدهم در امر خصوصی‌سازی است.

سبحانی در پایان یادآور شده است که امروز بیش از هر زمان دیگری اجرای خصوصی‌سازی در کشور به حمایت نیاز دارد، برخی اظهارنظرها مبنی‌بر القای عدم توفیق دولت یازدهم در اجرای واگذاری‌ها و روند خصوصی‌سازی در کشور محل تامل است.

 

ارسال نظر