نرخ بهره‌ بالا اقتصاد را قفل کرد

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۰۵

کاهش نرخ بهره بانکی و اثر آن بر رشد اقتصادی موضوعی است که این روزها از سوی کارشناسان متعددی مطرح می‌شود. اقتصاددانان بر این باورند که کاهش نرخ بهره به جهت اثری که در آسان‌تر شدن دریافت تسهیلات برای تولیدکنندگان همچنین افزایش تقاضا بر جای می‌گذارد، می‌تواند سرعت رشد اقتصادی را افزایش دهد. در این زمینه یک کارشناس اقتصادی گفت: هم به صلاح و هم به نفع بانک‌هاست که نرخ بهره پایین ‌بیاید چون نرخ بهره بالا، اقتصاد کشور را قفل کرده است.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» در پاسخ به این پرسش که چرا سیاست کاهش نرخ سود بانکی هیچگاه اعمال نمی‌شود و با وجود اینکه بانک‌ها پیش‌قدم برای کاهش نرخ سود هستند اما هیچگاه آن را اجرایی نمی‌کنند، اظهار کرد: بانک‌ها حتما موافق کاهش نرخ سود هستند. هر چه نرخ سود سپرده بانکی پایین‌تر ‌آید، نرخ تسهیلات نیز می‌تواند کاهش یابد؛ بدون اینکه به سودآوری بانک‌ها لطمه بزند. نرخ بهره نیز وقتی پایین آید، کسانی که می‌خواهند تسهیلات بگیرند، خیلی راحت‌تر پول خود را می‌پردازند. به عبارتی، نرخ بهره‌روی بازپرداخت و عدم بازپرداخت تسهیلات بسیار اثر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این در شرایطی است که اگر از کسی که به او وام می‌دهید، بخواهید 25تا 30درصد سود بگیرید، بازپرداخت آن خیلی سنگین می‌شود بنابراین در رابطه با کسانی که کسب ‌وکار واقعی دارند، می‌بینند یک چنین درآمدی را نمی‌توانند ایجاد کنند. سلامی متذکر شد: کسانی که این وام را می‌گیرند به طور معمول گروهی هستند که در حالت اضطرار درخواست این وام را دارند و در عین حال نمی‌توانند اقساط آن را پرداخت کنند. وی تاکید کرد: بر این اساس، هم به صلاح بانک‌هاست که نرخ بهره پایین‌ آید و هم به نفعشان. در عین حال به صلاح اقتصاد کشور هم هست چون نرخ بهره بالا، اقتصاد کشور را قفل کرده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در رابطه با اینکه گفته می‌شود چرا سیاست کاهش نرخ سود بانکی هیچگاه اجرا نمی‌شود، باید گفت بانک‌ها اساسا با تنگنای اعتباری مواجه شده‌اند و در حقیقت مطالباتشان وصول نمی‌شود. این در شرایطی است که باید بدهی‌هایشان را پرداخت کنند یعنی سود سپرده‌ها را باید بدهند. این پول را هم باید از پولی تامین کنند که از مردم و تسهیلات‌گیرندگان می‌گیرند. وقتی این پول پرداخت نمی‌شود و نقدینگی وارد بانک‌ها نمی‌شود، بانک‌ها با عدم توازن دریافت و پرداختشان مواجه می‌شوند.

سلامی تصریح کرد: بر این اساس، بانک‌ها برای اینکه منابع خود را بیشتر کنند، نرخ سود سپرده را بالا می‌برند تا منابع بیشتری جذب کنند و بتوانند تعهدات خود را پرداخت کنند. وی ادامه داد: این می‌شود که ما به اینجا می‌رسیم که بانک‌ها از سپرده‌گذار جدید پول می‌گیرند که سود سپرده‌گذار قدیم را بدهند و از یک روشی استفاده می‌کنند که مردم نیز متوجه نمی‌شوند. این یک روشی مثل گلدکوئیست است؛ غافل از اینکه بانک‌ها همه‌اش از سپرده‌ها می‌خورند.

 

ارسال نظر