اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۱۶

 ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر

عضو کمیسیون برنامه مجلس جزییات سهم ۲۰۰هزار میلیارد تومانی بودجه دولت برای کاهش فقر را تشریح کرد. ‏‎محمد خدابخشی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اظهارات وزیر تعاون مبنی بر تخصیص ۲۰۰هزار میلیارد تومانی دولت برای کاهش فقر که فقر را از بین نبرده است، گفت: براساس اطلاعات دریافتی دولت این ٢٠٠هزارمیلیارد تومان را از مجموع بودجه‌هایی که به دستگاه‌های مختلف اختصاص داده و برخی منابعی که در برخی دستگاه‌ها خارج از بودجه عمومی بوده، محاسبه کرده است به گونه‌یی که ۸۵ هزارمیلیارد تومان در تامین اجتماعی برای کاهش فقر اختصاص یافته است. نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: حدود ۳۵هزارمیلیارد تومان در صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح، حدود ۴۲هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی، حدود ۵ هزارمیلیارد تومان کمیته امداد امام خمینی(ره)، حدود ۵ هزارمیلیارد تومان سازمان بهزیستی و کمتر از ۱۰هزارمیلیارد تومان بنیاد شهید و ایثارگران و مابقی نیز سایر مواردی است که در بودجه دولت ذکر می‌شود در محاسبه دولت مدنظر قرار گرفته است. ‏‎خدابخشی با بیان اینکه حدود ۵۰‌ درصد از این رقم ٢٠٠هزارمیلیارد تومان از بودجه عمومی تامین شده است، ادامه داد: البته از ارقام مذکور ۸۵ هزارمیلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی و بخشی از منابع بنیاد شهید و بخش‌هایی از سایر اجزا از بودجه دولت نیست اما بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد تومان آن از بودجه تامین می‌شود که از این ۱۰۰هزارمیلیارد تومان نیز بیش از ۴۵هزارمیلیارد تومان آن در یارانه نقدی در بودجه شرکت‌ها اختصاص می‌یابد.

 یارانه بخش تولید همچنان روی کاغذ

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به سهم تولید از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توجه نشد، گفت: با وجود اینکه در بودجه، منابع مالی برای یارانه بخش تولید در نظر گرفته شده اما این منابع تخصیص داده نشد.

رحیم زارع در گفت‌وگو با خانه ملت درباره سهم تولید از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: تلاش برای رونق بخش تولید یک اولویت بدیهی است که البته در گرو رفع موانع کسب وکار و تسهیل تولید است. نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب وکار در مجلس ادامه داد: درحال حاضر بخش تولید با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو است و بخشی از این منابع باید با ارائه تسهیلات بانکی مناسب تامین شود. این نماینده مجلس دهم افزود: درحال حاضر میانگین سود در بخش تولید نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کمتر است بنابراین به طور طبیعی انگیزه برای فعالیت‌های تولیدی پایین است. زارع تصریح کرد: درحال حاضر هزینه‌های بخش تولید بالاست بنابراین باید از تکنولوژی‌ها روز دنیا استفاده شود و همزمان سطح بهره‌وری ارتقا یاید تا هزینه‌های بخش تولید کم شود در هر صورت باید بهای تمام شده ساخت محصولات کاهش یابد. وی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی سهمی به بخش تولید اختصاص داده شود اما به این موضوع توجه نشد این درحالی است که هزینه‌های بخش تولید با افزایش روبه‌رو شد.

زارع با بیان اینکه توسعه اشتغال‌زایی در گرو رونق بخش تولید است، گفت: با وجود اینکه در بودجه منابع مالی برای یارانه بخش تولید در نظر گرفته شد اما این منابع تخصیص داده نشد.

 

ارسال نظر