گمرک

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۴۶

حجم تجارت خارجی 6 درصد افزایش یافت

گمرک ایران تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور را منتشر و اعلام کرد: حجم تجارت خارجی ایران تا ابتدای مردادماه، ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش گمرک، مجموع صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۲۹میلیارد و ۲۷۲میلیون دلار رسید که این رقم ۶درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۲۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بود. این گزارش می‌افزاید: در چهارماهه اول سال جاری تمایل کشورهای صادرکننده کالا برای افزایش صادرات به ایران رشد داشته و در نهایت در مدت یادشده به میزان ۱۵میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 23.97درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در مدت یاد شده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۹۹ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۹ درصد افزایش داشته است. در این مدت شاهد افزایش صادرات پنج کشور عمده طرف معامله با ایران هم بوده‌ایم.

مجموع صادرات غیرنفتی ایران در چهارماهه اول سال جاری به ۱۳میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 9.54 درصد کاهش داشته است. سهم عمده کاهش صادرات به سایر کالاها با 14.99درصد مربوط می‌شود و سهم پتروشیمی 3.72درصد و سهم میعانات گازی 4.17درصد است. در میان کشورها صادرات ایران به امارات متحده عربی و هند با افت شدیدی همراه بوده است. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یاد شده به ۳۵۸ دلار رسید که 2.5درصد افزایش داشت و در میان کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی بهترین عملکرد را جمهوری کره با مثبت ۱۶درصد و عراق با 6.5 درصد به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یاد شده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۳میلیارد و ۴۹۵میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲میلیارد و ۹۹۲میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار، ترکیه با ۹۵۸میلیون دلار و هند با ۸۹۱ میلیون دلار بوده است.

بومی‌سازی تولید ایکس‌ری کانتینری

گمرک ایران و سازمان انرژی اتمی توافق کردند تا ایکس‌ری‌های کانتینری نسل پیشرفته در داخل کشور بومی‌سازی و تولید شود.

به گزارش ایبنا، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که پیش از این گمرک ایران با هدف حمایت از تولید داخل سفارش طراحی و ساخت ۵ دستگاه ایکس‌ری کانتینری را به وزارت دفاع داده بود و قرار است این تعداد ایکس‌ری کانتینری در سال جاری تحویل گمرک ایران داده شود. همزمان با این اقدام و در ادامه سیاست‌های حمایتی گمرک ایران از تولیدکنندگان داخلی، گمرک و سازمان انرژی اتمی برای بومی‌سازی تولید ایکس‌ری کانتینری نسل پیشرفته در داخل کشورمان توافق کردند و با امضای قراردادی تولید ایکس‌ری‌های نسل پیشرفته در سازمان انرژی اتمی با حمایت گمرک عملیاتی شده است. این گزارش می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های دفتر توسعه و تجهیز گمرک، دانشمندان سازمان انرژی اتمی کشورمان از توانمندی‌ها و قابلیت‌های بسیار بالایی در حوزه دانش طراحی و ساخت ایکس‌ری کانتینری برخوردارند و حتی قادرند تکنولوژی ساخت اشعه دستگاه‌های ایکس‌ری کانتینری که انحصارا در اختیار سه کشور امریکا، آلمان و چین است را نیز بومی‌سازی کنند. گمرک ایران اعلام کرده که آمادگی کامل دارد تا از هرگونه برنامه و توانمندی سازمان انرژی اتمی برای تولید ایکس‌ری کانتینری به لحاظ مالی حمایت کند و در صورت تحویل سفارشات داده شده آماده است تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها را برای ساخت و تولید در داخل کشور به سازمان انرژی اتمی سفارش دهد.

 

ارسال نظر