بودجه

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۴۷

کاهش بودجه در اولویت‌ برنامه‌های اقتصادی باشد

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کشیدن ترمز افزایش بودجه جاری و کاهش این بودجه، در کنار تلاش برای هماهنگ‌سازی سیاست‌های مالی و پولی در سطح کلان گام مهمی در بهبود وضعیت جاری شبکه بانکی است که باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد.

سیدفرید موسوی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: حدود ۸۰درصد بار تامین مالی کشور بر دوش بانک‌هاست؛ این درحالی است که شبکه بانکی خود نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باتوجه به وضعیت فعلی نظام بانکی، ادامه روند فعلی، بی‌شک آینده اقتصادی کشور بهتر از شرایط جاری نمی‌شود و تاخیر در برون‌رفت از وضعیت فعلی نظام بانکی شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. وی افزود: باتوجه به رشد بالای ۲۰درصدی بودجه جاری در دو سال گذشته و محدودیت‌های درآمدی دولت پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌یی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی در سال جاری از محل انتشار اوراق مالی تامین شود. موسوی تصریح کرد: در سال جاری حدود 24هزار میلیارد تومان بابت سررسید اوراقی که سال‌های گذشته منتشر شده، پرداخت می‌شود و همچنین براساس مفاد مختلف قانون بودجه سال 96 حدود 34.5هزار میلیارد تومان نیز اوراق منتشر می‌شود، حال چه بخش سررسید از محل درآمدهای خزانه تسویه یا ناچارا از طریق انتشار اوراق جدید پاسخ داده شود.

تخصیص بودجه بر مبنای نزدیکی به قدرت

عضو شورای استقرار کمیته عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نظام بودجه‌ریزی در کشور سنتی است، افزود: در این نظام بودجه‌ریزی ارتباط با مراجع تصمیم‌گیرنده در میزان بودجه تخصیص‌یافته تعیین‌کننده است. به گزارش ایسنا، هوشنگ نادریان بیان کرد: نتیجه این نوع بودجه‌ریزی به نفع واحدهایی است که به قدرت نزدیک‌تر هستند و این نوع نگاه باعث شده بودجه به واحدهایی تعلق بگیرد که اولویت جامعه نبوده است.

وی مشکل دیگر بودجه‌ریزی کشور را متصل نبودن بودجه به نتایج دانست و گفت: برای نمونه بودجه‌یی به ساخت اتوبان تعلق می‌گیرد که میزان مشخصی تسریع در عبور و مرور صورت بگیرد و اگر بودجه متصل نباشد اثربخشی لازم را به جای نمی‌گذارد؛ اثربخشی یکی از مباحث جدی بودجه‌ریزی است و کمک می‌کند تا به این موضوع دست یابیم که آیا به هدف مدنظر رسیده‌ایم یا نه.

عضو شورای استقرار کمیته عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه درباره اثربخشی بودجه‌ریزی بیان کرد: برای مشخص کردن هدف در بودجه‌ریزی باید معیارهایی را داشته باشیم و استاندارد و منابعی را تعریف کنیم تا کمیت موضوع به‌درستی پیش برود؛ لازمه این کار وجود یک نظام قیمت تمام‌شده مناسب برای هر فعالیت است.

 

ارسال نظر