بخشودگی 10 درصد مالیات دارندگان صندوق فروش

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۸۷
بخشودگی 10 درصد مالیات دارندگان صندوق فروش

گروه اقتصاد کلان|

معادل ۱۰درصد از مالیات ابرازی عملکرد اشخاص مشمول که ملزم به استفاده از صندوق فروش شده‌اند مشروط به رعایت مفاد آیین‌نامه برای مدت ۲سال اول بخشوده خواهد شد. در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور بخشنامه جدید دولت برای صندوق‌های فروشگاهی و چگونگی بخشودگی مالیاتی آنها را ابلاغ کرد.

به گزارش«تعادل» هیات وزیران در جلسه هجدهم تیر ماه امسال به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران و به آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.

براساس این بخشنامه سازمان مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق به تدریج و براساس اولویت، اشخاص مشمول را تعیین و مراتب را حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام کند. همچنین اشخاص مشمول مکلفند پس از انتشار آگهی فراخوان حداکثر تا پایان دی ماه همان سال نسبت به ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق فروش اقدام کنند. در ادامه این بخشنامه آمده است:«سازمان مکلف است، ظرف دو ماه پس از ثبت درخواست اشخاص مشمول و بررسی موضوع در صورت تطابق مشخصات فنی سامانه صندوق فروش با ویژگی‌های اعلام شده نسبت به تخصیص شماره شناسه برای هر سامانه صندوق فروش اقدام کند. همچنین اشخاص مشمول مکلفند پس از اخذ شماره شناسه موضوع ماده(۵) این آیین‌نامه نسبت به نصب و راه‌اندازی سامانه صندوق فروش اقدام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از سامانه صندوق فروش استفاده کنند. در صورتی که شناسه سامانه مذکور تا پایان سال ثبت درخواست صادر نشود، مودی مکلف است(۱۵) روز پس از اخذ شناسه سامانه نسبت به نصب و استفاده از سامانه یاد شده، اقدام کند. در این صورت مودی موظف است سرجمع اطلاعات موضوع بند(ت) ماده (۱) این آیین‌نامه را از ابتدای سال تا آن تاریخ در سامانه ثبت کند. اشخاص مشمول مکلفند تا زمانی که سامانه ماشینی(سیستم مکانیزه) برخط طراحی و راه‌اندازی نشده است، اطلاعات عملیات خرید و فروش کالا و خدمات خود را در بازه‌های زمانی مشخص شده و براساس روش‌هایی که توسط سازمان تعیین می‌شود در اختیار سازمان قرار دهند. در همین زمینه معادل ۱۰درصد از مالیات ابرازی عملکرد اشخاص مشمول که توسط سازمان ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش شده‌اند مشروط به رعایت مفاد این آیین‌نامه برای مدت دو سال اول بخشوده خواهد شد. در صورت عدم نصب یا عدم استفاده از سامانه صندوق فروش فروشگاهی یا عدم ثبت صورتحساب خرید و فروش یا عدم ارسال اطلاعات صورتحساب‌های خرید و فروش به زمان امور مالیاتی موجب تعلق جریمه‌یی معادل دو درصد فروش خواهد بود. ماخذ محاسبه جریمه، آن بخش از فروشی خواهد بود که عملیات آن در سامانه صندوق فروش ثبت نشده یا اطلاعات آن در اختیار سازمان قرار نگرفته است. چنانچه مودی اقدامات لازم را براساس ماده(۴) این آیین‌نامه انجام داده اما به هر دلیلی شماره شناسه سامانه صندوق فروش توسط سازمان صادر نشده است تا ۱۵روز پس از اخذ شماره شناسه مشمول جریمه‌های مقرر در این ماده نخواهد شد. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی سامانه صندوق فروش برای نخستین بار اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب با نیاز واحد شغلی که به تشخیص سازمان خریداری می‌شود با ارائه اسناد و مدارک مثبته از مالیات بر درآمد(عملکرد) قطعی شده اشخاص مشمول در نخستین سال استفاده یا سال‌های بعد با رعایت مفاد این آیین‌نامه قابل کسر خواهد بود.

 

ارسال نظر