آمارها از معادله متناقض احداث ساختمان پرده برداشت

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۸۶
آمارها از معادله متناقض احداث ساختمان پرده برداشت

گروه اقتصاد کلان|

گزارش مرکز آمار ایران از تعداد مجوزهای احداث ساختمان در زمستان سال گذشته حاکی از آن است که تعداد کل پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در نقاط شهری کشور در زمستان سال 1395در مقایسه با زمستان سال 1394 9.9درصد افزایش یافته است. آمار افزایش مجوز احداث ساختمان درحالی انتشار یافته که این بخش همچنان با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند.

درحالی که همچنان رشد بخش مسکن منفی اعلام می‌شود، آمارها حاکی از افزایش تعداد مجوزهای احداث ساختمان است که این امر در شرایطی که دولت به دنبال سازوکاری برای کاهش تعداد خانه‌های خالی و اخذ مالیات از خانه‌های نوساز است، متناقض به نظر می‌رسد.

به گزارش«تعادل» و به نقل از مرکز آمار ایران، بررسی نتایج طرح«گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در فصل زمستان سال 1395 نشان می‌دهد در کل نقاط شهری کشور در فصل زمستان سال 1395 تعداد 102هزارو 22واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 52.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9.9درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 2.7واحد بوده است‌.

در عین حال، این آمار نشان می‌دهد که تعداد 37هزارو171پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در فصل زمستان 95 صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 56 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

همچنین براساس آمار منتشر شده، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان‌ در فصل زمستان95 حدود 19848.6هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته 59.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها 534 مترمربع بوده است. نکته جالب در این میان، افزایش قابل توجه آمار پروانه‌های صادر شده احداث مسکن در شهر تهران است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، در شهر تهران در فصل زمستان سال 1395 تعداد 18هزار و 508 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران پیش‌‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 25.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 36.7درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 7.3واحد بوده است. در عین حال، این آمار نشان می‌دهد که تعداد 2هزار و 541 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل زمستان 95 صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 28.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 41درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادر شده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل زمستان 95 حدود 3547.74هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 32.6درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 34.9درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود 1396مترمربع بوده است. این آمار درحالی بر افزایش تعداد مجوزهای صادر شده برای احداث ساختمان در مناطق شهری کشور صحه می‌گذارد که هنوز ساختمان‌های خالی زیادی در بازار رکودزده مسکن در انتظار مشتری هستند. در این میان گرچه آمارهای رشد اقتصادی نشان می‌دهد که رفته رفته از شدت رشد منفی بخش ساختمان کاسته می‌شود اما همچنان این بخش درگیر رکود است. سازمان امور مالیاتی هم گرچه تلویحا اعلام کرده که اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنین خانه‌های نوساز به صلاح نیست اما افزایش تعداد مجوزهای احداث ساختمان در آینده، دولت را در مدیریت ساختمان‌های بی‌خریدار و رکود در بازار مسکن با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهد کرد. باید دید دولت چه زمانی از موضع بی‌تفاوتی نسبت به رکود مسکن خارج می‌شود و برنامه‌اش برای برقراری تعادل در بازار نامتوازن عرضه و تقاضای مسکن چه خواهد بود.

 

ارسال نظر