طرح ایجاد بانک اشتغال ایرانیان

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۲۶

مشاور عالی کسب و کار و مدرس کارآفرینی با تشریح بخش‌های مختلف بسته جامع اشتغال فراگیر از طرح موضوع ایجاد بانک جامع اشتغال ایرانیان در این بسته خبر داد.

مسلم خانی در گفت‌وگو با ایبنا درباره اجرای بسته جامع اشتغال فراگیر که اخیرا از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: این بسته در یک حوزه به بحث توانمندسازی نیروی کار می‌پردازد که باید نیروی کار در بازار کار حضور فعال داشته باشد. این افراد دانش کسب و کار و مهارت‌های حرفه‌یی را ندارند و باید قبل از فعالیت به عنوان نیروی کار رسمی، یک دوره‌یی را به عنوان آموزش‌های کسب و کار بگذرانند.

مشاور عالی کسب و کار و کارآفرینی اظهار داشت: این بخش مهمی از بسته جامع اشتغال فراگیر است که در قالب طرح کارورزی مطرح شده و البته در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ نیز در ایران اجرا شده بود و در آن مقطع بیش از ۸۰ هزار نفر در این طرح شرکت داشتند. مطالعات در آن مقطع نشان داد که بیش از ۵۵درصد افرادی که در این دوره‌ها شرکت داشتند، توانستند در همان بنگاه‌ها جذب بازار کار شوند.

خانی ادامه داد: در مدل جدید طرح اندکی تغییر دارد و حق‌الزحمه‌ها و مدت کارورزی نیز کاهش پیدا کرده و سهم کارفرمایان از پرداخت حقوق کارورزان هم حذف شد. در عین حال، با توجه به محدودیت‌های بودجه‌یی دولت، طرح کارورزی اجرا شده در دوره گذشته برای ۱۵۰هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌اغلب کارشناسان بازار کار بر این عقیده‌اند که طرح کارورزی باید به طرح کارآموزی حین تحصیل تبدیل شود و بیش از 5/4میلیون دانشجوی در حال تحصیل قبل از اتمام تحصیلات با بازار کار آشنا شوند و موضوع آمادگی برای اشتغال قبل از فراغت از تحصیل اتفاق بیفتد.

این کارشناس ارشد کارآفرینی و استاد دانشگاه افزود: بخش دوم بسته جامع اشتغال فراگیر مربوط به کسب و کارهای نوظهور است که در تمام دنیا این مشاغل مورد حمایت قرار می‌گیرند تا به مرحله پویایی برسند. در این بخش تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی معافیت‌هایی را در یک دوره زمانی کمتر از

۵ سال اجرا خواهند کرد و چالش اصلی در این بخش منابع مالی است که امیدواریم با دستور دولت برای اختصاص ۵هزار میلیارد تومان جهت کارورزی و حدود ۲۰هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای توسعه کسب و کار پایدار، مساله کسری منابع حل شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود ۳۰۰هزار نفر در طرح کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: در عین حال، آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد اساسا تحصیلات دانشگاهی ندارند و افرادی هستند که به دنبال شغل هستند. بنابراین اقبال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به این طرح نیز بالا نبوده که شاید به موضوع دستمزد مربوط باشد.

 

ارسال نظر