چوب سخت‌گیری داخلی بر جذب سرمایه‌گذار خارجی

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۳۱

استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انعطاف اقتصادی از اولویت‌ها و قطعیات در پیگیری و اجرای سیاست‌های اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است یعنی اینکه باید با توجه به شرایط و موقعیت‌ها سیاست‌های مختلف را انتخاب و اتخاذ کرد.

حسن تحصیلی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در هر شرایط و موقعیتی باید با توجه به وضعیت، بهترین روش و بهترین راهکار را در نظر گرفت و این همان اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: باید مقررات و قوانین به‌گونه‌یی طراحی شوند که غیر از دولت فعالیت‌های بخش خصوصی هم به مسیر سیاست‌های اقتصادی سوق یابد. دولت است تا ساختار را به‌گونه‌یی ایجاد کند که علاوه بر دولت و بخش عمومی که به دنبال تامین منافع عمومی است بخش خصوصی هم که به دنبال تامین منافع شخصی است منافعش در راستای منافع عمومی قرار گیرد. یعنی بخش خصوصی منافع خود را در جایی ببیند که منافع عمومی همانجا تامین می‌شود.

این اقتصاددان گفت: سیاست‌ها، روش‌ها، قوانین و مقررات باید به‌گونه‌یی برای بودجه دولت، مقررات پولی، سیاست‌های تجاری داخلی و خارجی، سیاست‌های مالی و سیاست‌های حمایتی دولت طراحی، تنظیم و اجرا شوند که ما را به صورت بهینه به بهترین هدف یعنی تامین حداکثری منافع مالی برساند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم سیاست‌ها انعطاف پذیر باشند یعنی بدانیم شرایط‌مان متفاوت است و نمی‌شود سیاست‌های کشوری دیگر را در کشور خود اجرا کرد یا سیاست‌هایی را که زمان دیگری در کشوری دیگر اجرا شده در زمانی دیگر در کشوری دیگر اجرا کرد.

او ادامه داد: اینکه در کشورهای توسعه یافته یک حزب وقتی می‌خواهد تبلیغات انتخاباتی کند روی تبیین سیاست‌های اساسی مثل سیاست‌های تجاری، مالیاتی، مالی، بودجه دولت و سیاست خارجی تاکید می‌کند به همین خاطر است که این سیاست‌ها باید متناسب با زمان و مکان به‌گونه‌یی بهینه اتخاذ شوند.

استادیار گروه آموزشی علوم اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کشورهای در حال توسعه مثل ایران راهکارها و روش‌ها را برنامه‌های توسعه مثل برنامه توسعه پنج ساله تعیین می‌کند یعنی این برنامه وظیفه‌اش مشخص نمودن چگونگی راهکار، روش، سیاست و تخصیص منابع باشد تا ما را به اهداف مطلوبمان برساند.

وی افزود: متاسفانه خیلی وقت‌ها هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما گروه‌ها و افرادی هستند که اجازه نمی‌دهند منافع را به دست آوریم. بطور مثال در مساله هسته‌یی هزینه زیادی به ما تحمیل شد که باید بتوانیم منافعش را هم به دست آوریم اما بعضی‌ها نه تنها نتوانستند جلوی هزینه‌های تحمیلی را بگیرند بلکه حتی جلوی منافع ما را هم می‌گیرند و این خیلی عجیب است.

تحصیلی ادامه داد: وقتی یک قرارداد خارجی با شرایط خاص بسته می‌شود باید بدانیم که شرایط ما با کشوری چون عربستان فرق می‌کند و خیلی سخت‌تر و سنگین‌تر است و طبیعتا باید امتیازاتی بیشتر از آن کشور بدهیم اما پس از انعقاد قرارداد، افرادی در کشور با تبلیغات، سرو صدا، شایعه و جوسازی کاری می‌کنند که هزینه ما را زیاد می‌کند. یعنی آن موسسه خارجی وقتی می‌بیند شرایط کشور ما اینگونه است احساس می‌کند خطرپذیری سرمایه‌گذاری‌اش بیشتر است پس باید امتیاز بیشتری از ما بگیرد و همین باعث می‌شود هزینه ما زیاد شود.

 

ارسال نظر