ورود «شستا» به بازار 500 میلیون دلاری

۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۲۲:۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۵۵۰

سازمان تامین اجتماعی هفته گذشته مراسمی به مناسبت صادرات نخستین شناور کاتاماران تولید داخل به ترکیه برگزار کرد که براساس گفته‌های مدیرعامل زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی(شستا) ارزش بازار ساخت این محصول در ایران به میزان 500 میلیون دلار در سال است؛ موضوعی که باعث شده یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا به تولید و صادرات این محصول تکنولوژیک اقدام کند. به گزارش تعادل، مدیرعامل شرکت عمران و حمل و نقل تامین با بیان اینکه پیش از این در ایران سالانه 30فروند شناور خارجی وارداتی با قیمت هر شناور خارجی 12میلیون و 800 دلار خریداری شده است، گفت: ایران از سال 94 تا 1404 نیازمند سالانه 140شناور و در مجموع 1400شناور جدید در حوزه‌های مسافری، گردشگری، شیلات، بار، خدمات نفتی فراساحل و لجستیک مرزبانی است.

با این حال به گفته رمضانعلی پورمجیب در داخل هنوز اعتمادی به تولید داخلی در این حوزه وجود ندارد و مهم‌ترین دلایل این عدم اطمینان را به زمان ساخت و کیفیت و فناوری تولیدکنندگان منتسب می‌داند. وی با اشاره به اینکه برای بهره‌بردار مشوق لازم برای استفاده از شناورهای ساخت داخل وجود ندارد، تصریح کرد: به عنوان مثال بهره‌بردار می‌خواهد ظرف 6 ماه شناور را تحویل بگیرد اما صنایع داخلی زمان 18ماهه بدهد.

 

 تامین ناچیز مالی صنایع

عبدالله ابوالفضل، کارشناس صنایع دریایی نیز در این نشست با یادآوری اینکه سال 88 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت و توسعه از صنایع دریایی تدوین شد، گفت: این قانون، ضلع سوم کشتی‌سازی برای تامین منابع مالی یعنی صندوق توسعه دریایی را پیش‌بینی کرده است. وی با بیان اینکه مواد 2، 3و 4 قانون توسعه و حمایت صنایع دریایی ابزارهای تشویقی را به خوبی پیش‌بینی کرده است، افزود: قانون مذکور زیر 10درصد اجرا شده ضمن اینکه منابع صندوق توسعه دریایی به مقدار ناچیزی تامین شده است. وی با بیان اینکه صنعت دریایی ایران در چند وزارتخانه پخش شده و تمرکز و هم افزایی در این بخش وجود ندارد، تصریح کرد: درحال حاضر وثایقی از کشتی‌سازان درخواست می‌شود ازجمله ساختمان و ملک که کشتی‌ساز و بهره‌بردار را دچار مشکل می‌کند.

 

ارسال نظر