افزایش ریسک قاچاق در مبادی رسمی با هوشمند شدن گمرک

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۷۰

گروه اقتصادکلان| مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران برخی اظهارنظرها درباره قاچاق کالا به کشور را فاقد پایه علمی و بر مبنای احساسات دانست و گفت: مجهز شدن گمرک به سیستم‌های الکترونیکی هوشمند، ریسک قاچاق را در مبادی رسمی بالا برده است.

به گزارش «تعادل» فیروزه خیالی با اشاره به تکمیل فرآیند هوشمندسازی در گمرک طی هفته‌های اخیر افزود: گمرک ایران با آسیب‌شناسی برخی پرونده‌های قاچاق کالا در سال گذشته، علاوه بر مانیفست الکترونیکی، اطلاعات بارنامه، عدل‌بندی، قبض انبار و فاکتور را نیز در هفته‌های اخیر الکترونیکی کرد که این اقدام موجب شد تا فرآیند تقاطع‌گیری اطلاعات و رصد اطلاعات کاملا هوشمند انجام شود.

وی افزود: با انجام این اقدامات امکان قاچاق کالا از مبادی گمرکی وجود ندارد زیرا تقاطع‌گیری اطلاعات توسط سامانه‌ها به صورت هوشمند و از طریق مانیفست الکترونیکی، بارنامه الکترونیک، فاکتور و عدل‌بندی الکترونیکی صورت می‌گیرد که علاوه بر اظهار صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تمام این اطلاعات به صورت هوشمند توسط سامانه‌ها کنترل می‌شود که گمرک بخش عمده‌یی از این اطلاعات از جمله گواهی مبدا را به صورت الکترونیکی از مقصد یا شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل می‌گیرد. خیالی گفت: برخی اظهارنظرها در خصوص موضوع قاچاق پایه علمی ندارد و کاملا احساسی است ضمن اینکه علاوه بر کنترل‌های الکترونیکی، کالاها در گمرک از طریق ارزیاب‌ها، کارشناسان و همچنین دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری به صورت فیزیکی کنترل می‌شود. مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران به تاثیرات این فرآیند بر کاهش قاچاق از طریق مبادی رسمی اشاره کرد و گفت: پیش از این، از صاحبان کالا اسناد کاغذی دریافت می‌شد که احتمال مغایرت با محموله کالا وجود داشت، اما در حال حاضر به اسناد الکترونیک دسترسی داریم و گواهی بارزسی کالا و گواهی مبدا را به صورت الکترونیک دریافت می‌کنیم.

خیالی افزود: برای نمونه از چین و کره گواهی مبدا دریافت می‌کنیم و پیش از ورود محموله از چگونگی آن اطلاع داریم. به گفته وی، اخذ الکترونیک اسناد منشا مثل مانیفست بارنامه، گواهی بازرسی، گواهی مبدا برای دسترسی به اطلاعات بسیار کمک کرده و منجر به شفاف شدن در کنترل و بررسی‌ها شده است.

فیروزه خیالی شفاف‌سازی اطلاعات را در کنترل و بررسی‌ها بسیار موثر دانست و گفت: از آنجایی که دسترسی به اسناد و مقایسه آنها به راحتی انجام می‌شود، اعمال مدیریت ریسک نیز بهینه شده است.

تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی از دیگر اقداماتی است که به گفته فیروزه خیالی در افزایش ریسک قاچاق در مبادی رسمی موثر بوده است. وی با اشاره به اینکه تا قبل از سال 92 تنها 2 دستگاه ایکس‌ری فعال بوده است، گفت: اکنون 12 دستگاه مشغول به کار هستند و ما براساس مدیریت ریسک و پارامترهایی که مشخص شده، ریسک‌ها را شناسایی کرده‌ایم. به گفته این مسوول در گمرک، کانتینرهایی که احتمال داده می‌شود، حامل محموله‌های خاصی است، توسط دستگاه ایکس‌ری یا حتی توسط ارزیاب بازرسی می‌شود. به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک تعداد این دستگاه‌ها تا پایان سال به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر