فعالیت 3هزار و 200شرکت دانش‌بنیان در کشور

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۲۷

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: نیروهای مستعد و توانمند با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اقتصاد کشور را تکان داده و عامل تحرک و پویایی در بخش‌های مختلف شوند.

به گزارش ایرنا سورنا ستاری اظهار کرد: از روز نخست فعالیت در معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری دنبال ورود راهکار جدید از طریق پژوهش در حوزه اقتصاد بودم.

وی ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا به جایی نمی‌رسد مگر اقتصادی قدرتمند داشته باشد. زمانی صنایع‌دستی ایران به مانند هالیوود بود اما با بی‌توجهی ناشی از دسترسی به پول مفت نفت جایگاهش نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده است.

وی افزود: دانشگاه‌ها مبدا تحرک و پویایی در حوزه‌ها مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، کارآفرینی و توسعه هستند و وارد کردن یک مدل غربی به این حوزه به دردمان نمی‌خورد اما می‌توانیم به عنوان مثال از این روش که 80 درصد بودجه دانشگاه‌ها در غرب از محل فروش فناوری تامین می‌شود برای اجرای کارهای پژوهشی و تولید فناوری الگو‌برداری کنیم.

معاون رییس‌جمهوری گفت: اگر فکر می‌کنید پژوهش بدون پول دولت به جایی نمی‌رسد، اشتباه است زیرا نتیجه پژوهش با پول دولت تولید پیکان است زیرا دولت کارآیی لازم را ندارد. وی افزود: تا زمانی که بخش خصوصی وارد کارهای پژوهشی نشود، کارهای پژوهشی به جایی نمی‌رسد. ستاری تاکید کرد: دولتی که با اقتصاد نفتی بالا بیاید هیچ احتیاجی به ملت پیدا نمی‌کند بر این اساس باید یک محیط کسب و کار جدید تعریف کرد.

وی گفت: 3هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که تمام آنها در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است و 115نوع خدمات و تسهیلات مختلف از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این شرکت‌ها ارائه می‌شود. وی اظهار کرد: باید جهت‌دهی در کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باشد که تحقق این امر مستلزم تعریف یک‌سری مولفه‌های جدید از جمله استفاده از نیروی انسانی توانمند است. رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: نیروی انسانی فوق‌العاده در کشور وجود دارد که می‌توان با اطمینان به این بخش بهترین استفاده را از این ظرفیت برای توسعه کسب و کار و ترویج کارآفرینی کرد. ستاری گفت: ما در کارهای پژوهشی جاده خاکی زیاد رفتیم مردم از ما انتظار دارند تا نتیجه این کارها را در زندگیشان ببینند. وی تاکید کرد: 60سال است، پژوهشگاه نفت داریم کدام مشکل صنعت در این پژوهشگاه حل شد اما با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها هستند که باید پاسخگو باشند. وی افزود: تا زمانی که به این نتیجه نرسیم که باید از نیروهای انسانی خلاق که جیبشان از پول‌های پدر و مادرهایشان پر نشده است برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بهره‌گیریم، اقتصاد کشور درست نمی‌شود. معاون رییس‌جمهوری اظهار داشت: قرار بود صنعت قالیبافی کشور را توسعه دهیم تا طرح‌های جدید ارائه شود نه اینکه این صنعت را با ایجاد مراکز دانشگاهی و کشاندن دختران قالیباف از پای‌دار قالی به مراکز علمی تعطیل کنیم که این دختران بعد از دانش‌آموخته شدن دیگر تمایلی به قالیبافی نداشته و خواستار شغل مناسب رشته‌شان باشند. وی بیان کرد: با حمایت از نیروی انسانی با اعتماد به نفس و متکی به خود برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم جامعه را تکان دهیم. روز نخست که ایده مراکز دانش‌بنیان را در دانشگاه مطرح کردم مورد استقبال قرار نگرفت اما امروز همه دنیا دنبال عملکرد این مراکز هستند.

 

ارسال نظر