ارتقای مجدد رتبه اعتباری ایران

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۰۱
ارتقای مجدد رتبه اعتباری ایران

گروه اقتصاد کلان|

معاون وزیر اقتصاد از درخواست ایران به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) برای ارتقای رتبه اعتباری خود خبر داد. بر این اساس به گفته محمد خزاعی قرار است رتبه اعتباری ایران در جلسه بعدی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مورد بازنگری و یک رتبه بهبود ‌یابد. به این ترتیب اگر این موضوع به سرانجام برسد، رتبه ایران از 6 به 5 خواهد رسید. بهترین رتبه اعتباری ایران پس از انقلاب عدد 4 بوده که در دولت اصلاحات کسب شد.

به گزارش«تعادل» رتبه اعتباری کشورها شاخصی است که کشورهای دنیا را برحسب میزان ریسک آنها به 7 طبقه تقسیم می‌کند. این شاخص جهانی اقتصادی که از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) عملیاتی می‌شود، تعیین‌کننده سقف جذب سرمایه، هزینه بیمه اعتبار و فاینانس‌های خارجی کشورهاست به طوری که هر چه ریسک کشورها کمتر باشد با هزینه‌های کمتری می‌توانند منابع مالی تامین یا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب کنند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) سازمانی بین‌المللی است که مقر اصلی آن در پاریس بوده و از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر در عرصه اقتصاد جهانی است. این سازمان در سال 1948میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و به تدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند. یکی از مهم‌ترین اقدام‌های این سازمان بین‌المللی، طبقه‌بندی کشورها از نظر ریسک اعتباری است که کشورها را به 7گروه از گروه یک کم ریسک تا گروه 7 پر ریسک تقسیم می‌کند. بهترین گروهی که ایران طی سال‌های بعد از انقلاب در رتبه‌بندی‌های این سازمان قرار گرفته است، گروه 4 بوده و در آن سوی طیف بدترین رتبه در زمان پیش از برجام و دوران تحریم‌ها نصیب ایران شد که به نازل‌ترین حد ممکن یعنی 7 رسید. بعد از توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌های هسته‌یی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با ارتقای یک رتبه ایران موافقت کرد.

درحال حاضر هم مسوولان دولتی تلاش می‌کنند روند بهبود رتبه ایران ادامه یابد به طوری که روز گذشته رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران در گفت‌وگو با ایرنا خبر داد: در سفر اخیر هیات اتریشی به تهران، درخواست کردیم که در جلسه بعدی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) رتبه اعتباری ایران به 5 بهبود یابد. به گفته وی اگر پاره‌یی از اختلافات بانکی با برخی بانک‌های دنیا حل شود، این رتبه می‌تواند بهبود یابد.

 

 رتبه 6؛ دستاورد برجام

محمد خزاعی در این مصاحبه بهبود رتبه اعتباری ایران را یکی از دستاوردهای برجام ذکر کرد و گفت: با وجود همه فشارها و بدعهدی‌های امریکایی‌ها توانستیم پس از برجام رتبه اعتباری ایران را یک پله ارتقا دهیم و از رتبه هفتم به 6 برسانیم.

خزاعی یادآور شد که پیش از برجام ایران رتبه 7 را از نظر ریسک سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی داشت که اکنون به رتبه 6 بهبود یافته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در دولت اصلاحات رتبه اعتباری ایران به عدد 4 رسیده بود که بهترین رتبه کشور پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است. وی گفت: بسیاری از کشورها از ارتقای رتبه اعتباری ایران حمایت کرده‌اند و امید می‌رود که در آینده نزدیک این رتبه از عدد 6 به 5 بهبود یابد.

خزاعی یادآور شد: همه کشورها، شرکت‌ها و نهادهای مالی در جهان به خوش حسابی ایران اذعان دارند و اگر بدحسابی‌هایی هم انجام شد در دوران تحریم بود که نتوانستیم پول منتقل کنیم که همین خوش حسابی یک اعتبار برای ایران به حساب می‌آید.

معاون وزیر اقتصاد درباره مزیت‌های بهبود رتبه ایران از 7 به 6 پس از برجام گفت: این تغییر به معنی کاهش ریسک‌های بنیادی کشور است و تغییر نگاه موسسات مالی و اعتباری بین‌المللی نسبت به شرایط سرمایه‌گذاری در کشور را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این بهبود یک رتبه‌یی اعتبار ایران گویای واقعیت‌ها و دستاوردهای مثبت اقتصاد کشور همچون ثبات‌دهی به بازار هدف مهار تورم، کاهش فسادهای اقتصادی، عمق‌بخشی به بازار سرمایه و بهبود فضای کسب وکار بوده است.

خزاعی، تسریع در تسویه بدهی‌های معوق کشور که از زمان تحریم‌ها باقی مانده بود را بر بهبود رتبه اعتباری ایران موثر دانست و گفت: همین ارتقای فعلی به رتبه 6 نیز دارای آثار مثبت قابل توجهی است که با کاهش هزینه‌های تامین مالی بین‌المللی کشور به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم کشور و جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 تاریخچه اعتباری ایران

معاون وزیر اقتصاد به تاریخچه اعتباری کشورمان در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم با از دست دادن جایگاه اعتباری، زیان‌های قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد شد و جبران تدریجی آن یکی از فاکتورهای اصلی تحقق رشد مثبت و اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. خزاعی گفت: رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 1377 برابر 6 بود که در سال 79 این عدد به 5 و در سال 1380 به رتبه 4 بهبود یافت. رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: رتبه اعتباری ایران در سال 85 به عدد 5 و در سال 86 به رتبه 6 تنزل یافت ضمن اینکه در سال 90 و در دوره اوج گرفتن تحریم‌ها به رتبه 7 رسید که بدترین رتبه اعتباری ایران به شمار می‌رود.

وی گفت: البته پس از برجام و تسویه بخشی از بدهی‌ها و معوقات ارزی ایران این رتبه در سال 95 بار دیگر به رتبه 6 رسید یعنی به نقطه پیش از آغاز تحریم‌ها بازگشتیم. خزاعی یادآور شد که رتبه اعتباری کشورمان با وجود آثار تخریبی جنگ تحمیلی و نوسان‌های نامطلوب قیمت نفت و شرایط خاص دوران پس از انقلاب تا سال 2000میلادی(1379خورشیدی) هیچ‌گاه از 6 پایین‌تر نبوده و در سایه بازسازی‌های خسارت‌های جنگ تحمیلی و استحکام‌بخشی به اقتصاد در سال‌های 2001 تا 2006 از رتبه 4 برخوردار شدیم که بهترین رتبه اعتباری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. وی گفت: متاسفانه عوامل زمینه‌ساز تخریب رتبه اعتباری کشورمان که از اواخر سال 1384 آغاز شده بود از سال 85 به حرکت نزولی رتبه اعتباری ابتدا از 4 به 5 سپس به 6 کاهش یافت و در نهایت به بدترین رتبه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران منجر شد.

خزاعی تاکید کرد که خسارات این تخریب طولانی‌مدت رتبه اعتباری به حدی است که جبران آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و احتمالا نسل‌های بعدی نیز تحت تاثیر این روند تخریبی قرار خواهند گرفت.

 

ارسال نظر